Možná jste v jednom známém časopise četli, že benzínová Octavia RS kvůli spuštění ochranného algoritmu proti přehřátí motorových dílů nelze odměřit na válcové zkušebně výkonu. Není to ovšem pravda. Když auto měříte na válcové zkušebně, která má spřažené přední i zadní válce, takže u automobilů s předním pohonem roztočí i zadní kola, podaří se vám to.

Z homologačních údajů výrobce je zřejmé, že TSI motor v Octavii RS má největší výkon 220 koní (162 kW) při 6200 otáčkách. Točivý moment má největší hodnotu 350 Nm a je dostupný v pásmu 1500 až 4400 otáček.

Octavia RS na válcové zkušebně výkonu

Octavia RS na válcové zkušebně výkonu

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

My jsme na dynamometru vyrobeném na zakázku firmou MotoCOMTest a schopném naměřit až 1000koňové motory v pražské firmě Dieselpower naměřili Octavii RS větší výkon. Konkrétně o 22 koní více a 35 Nm. I s ohledem na určité zkreslení při měření, je zaokrouhlených 20 koní slušná porce navíc, nějakých devět procent.

Podle oficiálního vyjádření zástupců Škoda Auto byla naše testovaná octavia zcela sériová, bez jakýchkoliv úprav. Pokud jste pozorní čtenáři, všimli jste si, že „ereso” se stejnou registrační značkou jezdilo o letošních prázdninách jako safety car mosteckého okruhu. Třebaže na autě byly určité úpravy (jiný výfuk, upravený podvozek), motor byl zcela sériový, navíc všechny dodatečné úpravy před naší zápujčkou Škoda vrátila do původního továrního nastavení. [celá zpráva]

Octavia RS na válcové zkušebně výkonu

Octavia RS na jednom z osmi válců, dva pro každé kolo

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TSI táhne odspodu jako moderní turbodiesel, nechá se vytočit přes 6000

Dvoulitrové TSI řad EA888 má nádherný průběh křivky točivého momentu. Jen se podívejte na přiložený graf výkonu: křivka točivého momentu strmě stoupá od nějakých 1200 otáček, při 1900 otáčkách už máte k dispozici maximální točivý moment. Ten ještě stoupne s malým vrcholem na 385 Nm při 2284 otáčkách, od 1900 do 4300 je křivka nádherně plochá.

Křivka výkonu už od nízkých otáček strmě roste, nad 6000 otáček vás čeká drobná výkonová špička, maximálního výkonu se dočkáte při 6436 otáčkách, kdy ze sebe dvoulitr „doluje” 242 koňských sil. Jak patrno, poté křivky padají dolů a motor nemá smysl v tomto pásmu trápit a je nutné přeřadit na vyšší rychlostní stupeň.

Graf výkonu zkoušené octavie z válcové zkušebny výkonu

Graf výkonu zkoušené octavie z válcové zkušebny výkonu

Octavia RS na válcové zkušebně výkonu

Na válcové zkušebně výkonu je kromě snímačů důležité chlazení a odsávání výfukových plynů.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

„Zajímavé je, že průběh výkonu/kroutícího momentu je do 3500 otáček velmi podobný i u dieselového motoru TDI,” upozornil Adam Bělský z Dieselpoweru. Pokud by vás zajímalo srovnání třetí generace Octavie RS v benzínovém a dieselovém provedení, přečtěte si náš srovnávací test s naměřenými hodnotami z Race Logicu. [celá zpráva]

Na „brzdě” se tu už měřilo vícero Octavií RS, u jedné z nich naměřili 224 koní (+ 4 k proti homologačním údajům) a 357,9 Nm (+ 7,9 Nm). Důležité je, že u obou Octávií RS se naměřila vyšší hodnota, než jakou slibuje výrobce. To, že někdo má 4 a někdo 20 koní navíc je trochu loterie s jedním šťastným a jedním velmi šťastným majitelem.

Octavia RS na válcové zkušebně výkonu

Octavia RS na válcové zkušebně výkonu: auto je nutné důkladně upevnit.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky