Upozornila na to zpráva bruselské skupiny Transport and Environment (T&E). „V průměru – při zahrnutí všech automobilových značek – vzrostl rozdíl mezi reálnou spotřebou paliva vozů soukromníků a tím, co tvrdí výrobci, z osmi procent v roce 2001 na 31 procent v loňském roce a je pravděpodobné, že bez vnějšího zásahu vzroste do roku 2020 na 50 procent,“ uvádí se ve zprávě.

„Palivo, které se spotřebuje navíc ve srovnání s oficiálními výsledky testů, stojí typického řidiče 500 eur (13 500 korun) ročně,“ varuje skupina.

„Manipuluje se s výsledky zastaralých úředně schválených testů a auta jsou vybavována novými technologiemi, jež zlepšují spotřebu paliva spíše v laboratoři než na silnici,“ zdůrazňuje.

Testuje se na speciálních prototypech

Výrobci používají podle skupiny k testům prototypy upravené speciálně pro tyto účely. Největší rozdíl mezi údaji z testů a skutečnou spotřebou byl zjištěn u mercedesů a pak u vozů od BMW a Fordu. I u výrobků Toyoty či PSA, kde jsou rozdíly nejmenší, činily 25 procent.

Nutná je proto změna testů tak, aby odrážely reálnou situaci, tj. stav silnic, povětrnostní podmínky a situaci v dopravě.

Aspoň dílčím řešením může být prý nový globální test WLTP3, jehož zavedení do roku 2017 prosazuje Brusel. Naráží však na odpor vlád, které ustupují tlaku výrobců.