Nynější Octavii WRC Evo III by Fabia WRC měla v šampionátu vystřídat v závěru sezóny. Jak řekl ČTK mluvčí firmy Evžen Krauskopf, model Fabia RS je určen pro náročné zájemce. Na odpolední prezentaci v Ženevě pak zástupci Škody uvedli, že cena Škoda Fabia RS bude 495 tisíc Kč. Automobilka počítá s uvedením Škody Fabia RS do prodeje letos v létě.

Předpokládá, že jich ještě letos prodá minimálně 2500 kusů. "Vše bude ale záviset na tom, jaký bude o ni zájem," řekl Krauskopf. Zároveň prohlásil, že uvedení nového modelu nebude mít vliv na dosavadní výrobu modelu Škoda Octavia RS.

"Představení nového vozu je jedna věc a nasazení do šampionátu druhá. Prestižní ženevský Autosalón je ideální pro představení nového vozu, který ale musí ještě projít množstvím tvrdých testů. Podle regulí FIA má tovární tým za povinnost nasadit do šampionátu poslední homologovaný vůz či vývojovou řadu. S nasazením fabie se počítá až ve druhé polovině roku. Soutěž, na níž bude mít Škoda Fabia WRC premiéru, samozřejmě včas oznámíme," řekl Právu Roman Meliška z tiskového oddělení Škoda Auto.

Menší a rychlejší

Když sportovní oddělení mladoboleslavské automobilky dostalo zelenou k vývoji vozu s pohonem všech čtyř kol pro kategorii WRC, byla k dispozici pouze octavia. Mohutný automobil není ideální pro světové rallye, ale týmu vedeného Pavlem Janebou se podařilo vyvinout vůz, který dokáže konkurovat absolutní špičce.

"Na octavii jsme se učili, protože jsme vlastně začínali od nuly a zkušenosti by se nyní měly kladně projevit na fabii. Ta je menší a má tím i lepší předpoklady pro náročné soutěže. Má díky svým proporcím lepší jízdní vlastnosti, a tudíž bude i rychlejší. Máme za sebou obrovský kus práce, ale mnoho jí před námi ještě stojí," dodal Pavel Janeba, který se vzhledem k zaneprázdnění s přípravou nového vozu ani neúčastnil Švédské i Turecké rallye.

Škoda Motorsport Team rozhodně nezanedbává ani octavii, protože si letos klade vysoké cíle. I na ní se stále velmi pečlivě pracuje. Do Poháru konstruktérů sbírá bod po bodu a svého tradičního soupeře Hyundai bezpečně poráží. Konkurence Peugeotu, Citroenu, Fordu a Subaru je zatím nad její síly. "Mají mnohem více zkušeností," uvedl jeden z důvodů Janeba. Samozřejmě je za tím i nesrovnatelně větší balík peněz, které mají zmíněné týmy k dispozici.

Jezdci se těší

"Moc se na fabii těším. Zatím jsme na začátku, ale všechno je na dobré cestě. Sériová fabia je vynikající vůz a z octavie máme hodně zkušeností. Když se tohle všechno spojí, nepochybuji o tom, že do šampionátu vstoupíme s kvalitním autem," nechal se slyšet Fin Toni Gardemeister, který startuje za mladoboleslavský tovární tým už druhou sezónu.

"Fabia má velký potenciál, s tímhle autem můžeme bojovat o vítězství. Pochopitelně to asi nebude hned, protože až starty na soutěžích plně odhalí všechny přednosti, ale i dětské nemoci, které každý nový soutěžní vůz zákonitě provázejí. Čeká nás hodně práce. Samozřejmě využíváme zkušenosti z octavie, ale nový vůz je jiný a má svá specifika. Buďme trpěliví, není důvod zbytečně cokoliv uspěchat. Jsem však přesvědčen, že dobré výsledky přijdou," dodal Francouz Didier Auriol, jenž tým posílil letos a pyšní se titulem mistra světa z roku 1994 a dvaceti vítězstvími v soutěžích mistrovství světa.

Další do rodiny úspěšných vozů

Podmínkou pro homologaci Fabie WRC je výroba 25 tisíc sériových vozů výchozí modelové řady s minimální délkou auta 3750 mm a dále výroba 2500 aut modelu Fabia RS s minimální délkou 4000 mm a rozvorem 2440 mm, z něhož je soutěžní verze odvozena. Soutěžní fabia má velmi tuhou karosérii, podlaha byla upravena pro zabudování pohonného ústrojí 4x4 řízeného elektronicky a blatníky rozšířeny tak, aby bylo možné použít širších pneumatik, tedy na povolené maximum 1770 mm.

Speciálně aerodynamicky upraveny a také odlehčeny jsou i přední nárazník a zadní spoiler. Motor je další vývojovou verzí agregátu používaného v Octavii WRC. Má objem 1800 ccm a výkon 300 koní. Účinně byl zkrácen moment reakce motoru po sešlápnutí plynového pedálu. Vůz má šestistupňovou převodovku, přední a mezinápravový diferenciál jsou umístěny ve skříni převodovky a elektronicky řízeny stejně jako diferenciál zadní nápravy.

Vůz má mohutný podvozek, jehož světlá výška může být nastavována podle charakteru soutěže od 80 do 240 mm. Vrcholně účelný je interiér vozu a velmi přehledná i palubní deska. "Samozřejmě je to úplně jiné auto než octavia," připomněl Janeba s tím, že po Škodě 130 RS, Škodě 130 LR, favoritu a Octavii WRC přichází další vůz, který by měl pokračovat v úspěšné tradici soutěžních automobilů značky Škoda. Na večerní koktejl do zámku Chateu de Coppet přivezli jezdci nový vůz jako překvapení. I když soutěžní fabia byla "v pracovním provedení a zbarvení", i tak vypadala velmi pěkně a bojovně.