Hlavní obsah

Novou Octavii Scout jsme protáhli po autokrosovém závodišti

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Projet se po motokrosové trati není za sucha nic světoborného, to zvládne ledajaké auto i bez pohonu všech čtyř kol. Jenže když řádně zaprší a pod koly máte uklouzaný jíl, je to o něčem trochu jiném.

Škoda Octavia Scout na autokrosovém závodišti v Dolním BousověVideo: Novinky

 
Článek

Studenti zahájili svůj nový školní rok a my míříme na autokrosové závodiště v Dolním Bousově, kde se nedávno konalo české mistrovství. Drobně mrholí a první výjezd na 850 metrů dlouhou trať hatí naše plány na několik odkroužených koleček. Přepínáme na sportovní režim a vypínáme stabilizaci, která je v tomto nastavení příjemně netečná. Nejde vypnout úplně, ale je velmi dobře nakonfigurovaná. Jenže za těchto podmínek je nám to stejně skoro k ničemu.

Auto se na hodně rozmáčeném jílu sune na úplně druhou stranu, než chceme jet, takže vzdáváme jízdu na vrchol rozmáčeného kopce a raději opatrně sjíždíme z největšího „krpálu” dolů na druhou stranu (sjezd na videu vidět není). Octavia Scout se chová jako na ledu, auto vůbec nereaguje na sešlápnutí brzdového pedálu, volantem se ji snažíme udržet v přímém směru. Hodně to klouže, takže výjezd zpátky na vrcholek kopce neriskujeme.

Pneumatiky se nabalily blátem, ale projeli jsme

I tak je ale na ostatních částech areálu pár míst, kde lze vyzkoušet Octavii Scout v extrémnějších podmínkách. Hladké sedmnáctipalcové Michelliny s větším profilovým číslem než u běžné octavie (225/50 R17) na hluboké bláto pochopitelně nejsou stavěné, rychle se obalují hnědou kaší, ale zahanbit se nedají. Video samozřejmě zkresluje, v reálu sice nejde o kdovíjak prudké kopce, hluboce rozbahněný povrch ale kvalitu automobilu prověří docela důkladně.

Dnes je to přeci jen spíše pro opravdový a vyšší off-road na terénních pneumatikách... I tak - „skaut” námi vytyčenou trasu projíždí bez větších zaváhání. Občas je třeba dát kontra, často musíme brzdit sundáním nohy z plynu, to když se auto bokem sune na zdejší větší kameny u cesty. Ale projíždíme, byť elektronika pohonu všech kol má své řídící jednotky rozpálené doruda.

Kromě jednoho z vrcholků, kdy světlá výška, proti běžné octavii zvýšená o tři centimetry (celkem 171 mm), tak tak stačí, aby si auto „škrtlo” a uvízlo na břiše, projíždíme všude, byť na některé úseky si netroufáme (v areálu závodiště sice parkuje červený zetor, nikde ale nevidíme řidiče s klíči).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Před odjezdem z areálu jsme dřevěnou špachtlí z auta sundali kilogramy bahna

Haldex páté generace, uzávěrka a zespodu zakrytý motor

Elektronický stabilizační program je použit z Octavie RS, je ale upraven pro potřeby pohonu všech čtyř kol. Omezovat stabilitu lze ve dvou stupních. Standardem je elektronická uzávěrka diferenciálu (EDS). O distribuci točivého momentu se stará mezinápravová spojka Haldex páté generace.

Standardem pro „skauta” je kryt motoru, který je vyroben z kompozitního materiálu a váží necelých pět kilogramů. U minulého scoutu byl kryt ocelový a vážil o dost více - 16 kilogramů. Stále ale platí, že kryt se musí sundat při výměně motorového oleje.

Redakční test nové Octavie Scout přineseme v průběhu října.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám