Hlavní obsah

Škoda za třináct let vyrobila tři milióny tříválcových motorů HTP

Novinky, maž

Tříválcový motor 1.2 HTP se vyrábí od roku 2001 v hlavním závodě společnosti Škoda. Využívají jej nejenom škodovky, ale i koncernové značky Seat a Volkswagen. Za třináct let se jich vyrobily tři milióny. Jde o motor vyvinutý přímo v Mladé Boleslavi.

Foto: Škoda Auto

Tříválcový agregát řady EA 111 se vyrábí od roku 2001 v hlavním závodě společnosti Škoda v Mladé Boleslavi.

Článek

Škoda patří k automobilkám, které velmi rády oslavují „kulatiny” svých významných produktů. Tu se slavila milióntá octavia (únor 2014), tu tři milióny fabií (květen 2012) a jindy zase čtyřmilióntá vyrobená převodovka MQ 200 (únor 2011).

Nyní se Škoda pochlubila půl milióntou převodovkou MQ/SQ 100 (využívá ji citigo) a zároveň motorem HTP s pořadovým číslem 3 000 000. Lidově přezdívaná „ha-ťa-pka” se objevuje v modelech fabia, rapid a roomster, využívají ji také kompaktní modely od Volkswagenu a Seatu.

Dobrá pružnost, na dálnici se nehodí

Tento agregát si po právu získal množství kritických hlasů - zejména za menší kultivovanost běhu, tj. vyšší hluk, hlavně ve vyšších otáčkách. Výhodou je naopak velká pružnost, do nějakých 90 km/h se s tímto motorem nejede špatně, na dálnici se už ale vinou menšího točivého momentu ztrácí.

Tím hůř, když je auto zatíženo nákladem či dalšími cestujícími. Zkratka High Torque Performance je tak naprosto nepřesná, mezi řidiči se ujalo pejorativnější označení, které poukazuje na menší dynamické možnosti tohoto tříválce.

Foto: Škoda

Tříválec 1.2 HTP

Konstrukční problémy

Zpočátku tento motor trápily konstrukční problémy, které automobilka postupně vychytávala. Šlo například o vyšší teplotu motorového oleje, katalyzátor nevhodně umístěný blízko olejového kanálu nebo dokonce přeskakování rozvodového řetězu. Podrobný materiál na toto téma před lety sepsal novinář Martin Vaculík pro dnes již neexistující časopis Auto moto speciál (článek je k dohledání na internetu).

Pro novou fabii dnes seženete 1.2 HTP ve výkonových verzích 44 a 51 kW, pro roomster výhradně ve výkonnější variantě. V oficiálním ceníku jsou obě motorizace uvedeny pod obchodním označením HTP, v katalogu je u technických dat zkratka MPI, jde však o sice upravovaný, nicméně původní tříválec. Úplně první šestiventilové HTP mělo výkon 40 kW a nahrazovalo čtyřválec, který konstrukčně vycházel z motoru používaném ve Škodě 1000 MB z šedesátých let. O rok později přišla dvanáctiventilová verze naladěná na 47 kW.

Pro rapid je HTP upravené

Základní motor pro rapid, tedy tříválcová dvanáctistovka se čtyřmi ventily na válec, má sice obchodní označení MPI, s motorem HTP sdílí ale řadu technických prvků.

Blok i hlava válců jsou stejné, MPI je vybaven protiběžným vyvažovacím hřídelem, který snižuje vibrace. Aby motor plnil emisní normu EU5 a byl kultivovanější, dostal proti 1.2 HTP jiný sací a výfukový trakt. Příjemným vedlejším efektem těchto úprav je zvýšení výkonu o 4 kW (5,4 k). Více k tomu říká náš dřívější článek. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám