Do prodeje se ale dvoudveřový čtyřmístný automobil klasické koncepce dostal až koncem léta 1955 a vyráběl se, tedy včetně navazujících octavií, do začátku 70. let.

Spartak přitom kromě poměrně elegantního tvaru nenabídl po technické stránce moc nového. Dvoudveřová karoserie byla usazena na osvědčeném páteřovém rámu s centrální nosnou rourou a pod kapotu konstruktéři umístili motor, jehož kořeny sahaly k předválečné Škodě Popular. Řadový čtyřválec měl objem 1089 kubických centimetrů a dával výkon 40 koňských sil - odtud typové označení 440 (čtyři válce, výkonu 40 koní). Přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola.

Spartak, Rival, Orlík - nakonec označení 440

Škodovka ale použitím osvědčených řešení jen plnila zadání z vyšších míst, ve kterém stálo, aby aspoň 80 procent součástí pocházelo z předchozích modelových řad. Není proto divu, že například přední náprava byla stále ještě odpružena listovým perem. I díky použití osvědčených komponentů trvala cesta Škody 440 od prototypu, přichystaného 19. prosince 1953 k 69. narozeninám tehdejšího prezidenta Antonína Zápotockého, až k sériové výrobě necelé dva roky.

Dobová fotografie Škody 440 (Spartak), v pozadí Trosky.

Dobová fotografie Škody 440 (Spartak), v pozadí Trosky.

FOTO: Škoda Auto

Během příprav sériové výroby se Škoda 440 představila i v zahraničí, na autosalonu v Bruselu v lednu 1955 vzbudil zaslouženou pozornost návštěvníků "vyšperkovaný" vůz nesoucí název Orlík. Mladoboleslavská továrna totiž kvůli obavě ze sporů s nizozemským výrobcem mopedů Sparta opustila původní jméno vozu. Orlíkem ale nová škodovka nezůstala, nějakou dobu se uvažovalo i o názvu Rival, nakonec ale továrna zvolila číselné označení a systém používaný už ve 30. letech.

Spartak přišel na 23 tehdejších průměrných platů

Lidé ale novému automobilu, označovanému za mezityp lidového automobilu, neřekli stejně jinak než Spartak. Koupit si jej přitom rozhodně nemohl každý, a to nejen kvůli ceně 27 450 korun za standardní model. To v době, kdy průměrná měsíční mzda byla po měnové reformě, jež v roce 1953 znehodnotila úspory většiny lidí, kolem 1200 korun.

Produkce spartaků skončila v lednu 1959, kdy je nahradila velmi podobná Škoda Octavia. Model, který se měl původně vyrábět jen dočasně, se tak nakonec stal hlavní výrobní náplní továrny na téměř deset let. Během nich vzniklo 86 000 všech verzí spartaků, následovaných 286 000 octavií (včetně 50 000 kombíků, které se vyráběly až do prosince 1971). Dnes je Škoda 440 ceněným veteránem, v českém rejstříku vozů zbývají jen necelé dvě tisícovky spartaků.