Článek
Pekingský autosalon, který se ob rok střídá s výstavou v Šanghaji, se letos konal teprve potřinácté. Na výstavě je ale znát ohromná dynamika, která je pro tuto komunistickou zemi typická. Chybět si na zdejším autosalonu dovolí málokterý výrobce; zatímco Evropa v prodeji automobilů stagnuje či roste jen velmi zvolna, Čína představuje s ročním prodejem dvaceti miliónů (zhruba 100x více než v ČR) automobilů zlatý důl.
Nechybí vskutku žádná z důležitých evropských, amerických a japonských značek, druhou půlku výstaviště okupují čínské automobilky, pro Evropana povětšinou neznámé – Changan, Hawtai Motor, Leopard nebo Lifan Auto.
Světovou premiéru prožilo na autosalonu, který se částečně kryl s podobnou výstavou v New Yorku, třeba nové Mini Paceman, omlazený Touareg, studie VW Golfu o výkonu 400 koní, SUV Lexus NX, studie „velkého“ sedanu od BMW (Vision Future Luxury) nebo studie kompaktního SUV od Audi (TT offroad) a Mercedesu (Concept Coupé SUV).
Ubylo vyslovených kopií, stále jich ale najdete hodně
Proti minulosti sice ubylo vyslovených kopií designu automobilů, i tak se jich ale našlo více než dost – třeba okopírovaný Hummer, Renault Clio nebo Toyota Aygo. U několika čínských aut byla značná inspirace designem zahraničních automobilů patrná třeba jenom na jedné části karoserie, některé zdejší značky jsou svébytné – třeba čínsko-izraelský Qoros, který už se prodává třeba na Slovensku.
A kopírování, které Číňanům prakticky ve všech výrobních oborech připadá normální, se letos kupodivu nevyhnulo ani německému Mercedesu – jejich studie Concept Coupé SUV totiž velmi nápadně připomíná BMW X6.
Mají mít evropské automobilky strach z těch čínských, o jejichž drtivém vstupu na nejnáročnější automobilový trh světa se hovoří už deset let? Určitě je dobré je nepodceňovat, značný pokrok ve vývoji automobilů je evidentní, jenže pokud mají být čínské automobilky (nikoliv automobilky vlastněné čínskými majiteli) stejně kvalitní jako evropské, o mnoho levnější nejsou, což by pro zdejší spotřebitele byl asi nejdůležitější argument.
Navíc vybudování prodejní a servisní sítě by jistě bylo (a bude) mimořádně náročné i pro velmi efektivně pracující firmy z říše středu. A za třetí, automobil není lednička nebo jiný spotřební výrobek, pochopitelně nikoliv pro všechny, nicméně pro většinu řidičů přináší více emocí a radosti pro své majitele.
Evropané jsou co do kvality automobilů mimořádně nároční, nikde jinde na světě se auta nemusí tak sofistikovaně ladit pro špičkové jízdní vlastnosti a silné motory. Mluvit o velkém štěstí evropských automobilek, že se „k nám“ Číňané nehrnou, je přehnané. Minimálně pro příštích deset let.
Stánky jako kdekoliv na světě
Když si procházíte pětici ohromných hal zdejšího výstaviště, prakticky nepoznáte rozdíl proti evropským výstavám. Stánky jsou obvykle o trochu větší než na starém kontinentu, vzhledem k jejich globální unifikovanosti ale jen obtížně rozeznáte, zda se právě nacházíte na výstavě ve Frankfurtu, nebo v Pekingu.
Některé evropské automobilky (třeba Lamborghini) si do Číny přivezly i „vlastní“ hostesky a pak už rozdíl nejde poznat vůbec. Stánky jsou opulentně nasvícené, auta naleštěná, samotná stavba září novotou...
Stovky členů ochrany a policisté
Nedotažeností tady samozřejmě pár je, před jedním z prostranství je ohromná halda odpadků, mezi novináři se hned první den po otevření protahují stovky běžných návštěvníků (klasické dny jen pro tisk zde chybějí). Zcela netypické je ale velké množství policistů a soukromé ochranky oblečené do armádních stejnokrojů, vrcholem bizarnosti jsou pak odhadem tři desítky postarších Číňanů v civilním oblečení a s rudými páskami na rukávech, tímto detailem vzdáleně připomínají Pomocnou stráž Veřejné bezpečnosti.
Neméně zvláštní byl i povinný čínský doprovod státního zaměstnance, který po celou dobu pobytu chodil se skupinou čtyř českých novinářů, kteří do Číny přijeli na pozvání mladoboleslavské Škody, a opustil je až poslední den u odbavovacích přepážek na letišti.
I to je Čína, v současné době nejdůležitější automobilový trh na světě, který roste tempem 14 procent.