Pekingský autosalon, který se ob rok střídá s výstavou v Šanghaji, se letos konal teprve potřinácté. Na výstavě je ale znát ohromná dynamika, která je pro tuto komunistickou zemi typická. Chybět si na zdejším autosalonu dovolí málokterý výrobce; zatímco Evropa v prodeji automobilů stagnuje či roste jen velmi zvolna, Čína představuje s ročním prodejem dvaceti miliónů (zhruba 100x více než v ČR) automobilů zlatý důl.

Nechybí vskutku žádná z důležitých evropských, amerických a japonských značek, druhou půlku výstaviště okupují čínské automobilky, pro Evropana povětšinou neznámé – Changan, Hawtai Motor, Leopard nebo Lifan Auto.

Stánek Škody těsně před odhalením prodloužené verze yetiho.

Stánek Škody těsně před odhalením prodloužené verze yetiho.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Světovou premiéru prožilo na autosalonu, který se částečně kryl s podobnou výstavou v New Yorku, třeba nové Mini Paceman, omlazený Touareg, studie VW Golfu o výkonu 400 koní, SUV Lexus NX, studie „velkého“ sedanu od BMW (Vision Future Luxury) nebo studie kompaktního SUV od Audi (TT offroad) a Mercedesu (Concept Coupé SUV).

Kopie Hummeru H1

Kopie Hummeru H1

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Ubylo vyslovených kopií, stále jich ale najdete hodně

Proti minulosti sice ubylo vyslovených kopií designu automobilů, i tak se jich ale našlo více než dost – třeba okopírovaný Hummer, Renault Clio nebo Toyota Aygo. U několika čínských aut byla značná inspirace designem zahraničních automobilů patrná třeba jenom na jedné části karoserie, některé zdejší značky jsou svébytné – třeba čínsko-izraelský Qoros, který už se prodává třeba na Slovensku.

A kopírování, které Číňanům prakticky ve všech výrobních oborech připadá normální, se letos kupodivu nevyhnulo ani německému Mercedesu – jejich studie Concept Coupé SUV totiž velmi nápadně připomíná BMW X6.

Morris Garages a jeho okopírovaný vzhled nového Renaultu Clio.

Morris Garages a jeho okopírovaný vzhled nového Renaultu Clio.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Fronta před jedním ze vchodů na autosalon, pro Číňany nic nezvyklého.

Fronta před jedním ze vchodů na autosalon, pro Číňany nic nezvyklého.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Mají mít evropské automobilky strach z těch čínských, o jejichž drtivém vstupu na nejnáročnější automobilový trh světa se hovoří už deset let? Určitě je dobré je nepodceňovat, značný pokrok ve vývoji automobilů je evidentní, jenže pokud mají být čínské automobilky (nikoliv automobilky vlastněné čínskými majiteli) stejně kvalitní jako evropské, o mnoho levnější nejsou, což by pro zdejší spotřebitele byl asi nejdůležitější argument.

Stánek Škody těsně po odhalení octavie a prodloužené verze yetiho.

Stánek Škody těsně po odhalení octavie a prodloužené verze yetiho.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Navíc vybudování prodejní a servisní sítě by jistě bylo (a bude) mimořádně náročné i pro velmi efektivně pracující firmy z říše středu. A za třetí, automobil není lednička nebo jiný spotřební výrobek, pochopitelně nikoliv pro všechny, nicméně pro většinu řidičů přináší více emocí a radosti pro své majitele.

Evropané jsou co do kvality automobilů mimořádně nároční, nikde jinde na světě se auta nemusí tak sofistikovaně ladit pro špičkové jízdní vlastnosti a silné motory. Mluvit o velkém štěstí evropských automobilek, že se „k nám“ Číňané nehrnou, je přehnané. Minimálně pro příštích deset let.

Pavilony pekingského výstaviště jsou moderní

Pavilóny pekingského výstaviště jsou moderní

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Výjev, který bylo možné v den zahájení autosalonu spatřit před jedním z pavilonů výstaviště.

Výjev, který bylo možné v den zahájení autosalonu spatřit před jedním z pavilónů výstaviště.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Stánky jako kdekoliv na světě

Když si procházíte pětici ohromných hal zdejšího výstaviště, prakticky nepoznáte rozdíl proti evropským výstavám. Stánky jsou obvykle o trochu větší než na starém kontinentu, vzhledem k jejich globální unifikovanosti ale jen obtížně rozeznáte, zda se právě nacházíte na výstavě ve Frankfurtu, nebo v Pekingu.

Některé evropské automobilky (třeba Lamborghini) si do Číny přivezly i „vlastní“ hostesky a pak už rozdíl nejde poznat vůbec. Stánky jsou opulentně nasvícené, auta naleštěná, samotná stavba září novotou...

Stánek Lamborghini v Pekingu

Stánek Lamborghini v Pekingu

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Stovky členů ochrany a policisté

Nedotažeností tady samozřejmě pár je, před jedním z prostranství je ohromná halda odpadků, mezi novináři se hned první den po otevření protahují stovky běžných návštěvníků (klasické dny jen pro tisk zde chybějí). Zcela netypické je ale velké množství policistů a soukromé ochranky oblečené do armádních stejnokrojů, vrcholem bizarnosti jsou pak odhadem tři desítky postarších Číňanů v civilním oblečení a s rudými páskami na rukávech, tímto detailem vzdáleně připomínají Pomocnou stráž Veřejné bezpečnosti.

Soukromá ochranka oblečená ve stejnokrojích připomínala armádu, bylo po celém výstavišti.

Soukromá ochranka oblečená ve stejnokrojích připomínala armádu, byla po celém výstavišti.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Neméně zvláštní byl i povinný čínský doprovod státního zaměstnance, který po celou dobu pobytu chodil se skupinou čtyř českých novinářů, kteří do Číny přijeli na pozvání mladoboleslavské Škody, a opustil je až poslední den u odbavovacích přepážek na letišti.

I to je Čína, v současné době nejdůležitější automobilový trh na světě, který roste tempem 14 procent.

Pravý Mini Paceman zde prožil svou světovou premiéru

Pravý Mini Paceman zde prožil svou světovou premiéru

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Podivná kopie Mini na stánku Lifan Auto.

Podivná kopie Mini na stánku Lifan Auto.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky