Hlavní obsah

VW Golf slaví 40 let

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Německá automobilka Volkswagen patřila po druhé světové válce mezi nejrychleji rostoucí výrobce, brouky i transportery se dobře prodávaly po celém světě. Od 60. let ale bylo stále jasnější, že koncepce se vzduchem chlazeným motorem uloženým vzadu má nejlepší roky za sebou a továrna prožívala krušná léta. Ta dokázala překonat až po rázné obměně výrobního programu, kterou symbolizuje VW Golf. První sériový kus sjel z výrobní linky 29. března 1974.

Foto: VW

VW Golf Variant TGI

Článek

Golf ale nebyl prvním volkswagenem, který vyznával pojetí "všechno vpředu" - tedy s motorem pod přední kapotou, který pohání přední nápravu. O rok jej předběhl o třídu větší Passat, což byl první pozitivní výsledek koupě továrny Auto Union, kterou Volkswagen získal v roce 1964 od koncernu Daimler-Benz.

Díky zkušenostem původního výrobce vozů Audi také mohl trvat vývoj golfu, založeného na naprosto jiném základě než předchozí vozy z Wolfsburgu, pouhých pět let.

Foto: VW

VW Golf Design Vision GTI (studie, 2013)

Také o zákazníky pro nový druh vozu - hatchback - připravili Volkswagen jiní. Za první vůz s výklopnou zádí je považován předválečný Citroën Traction Avant Commerciale, skutečný boom ale přišel až později.

V roce 1961 začal Renault vyrábět nesmrtelnou "čtyřku", o čtyři roky později přišel Renault 16, který byl vyhlášen evropským automobilem roku 1966. Začátkem 70. let se objevil i východoevropský hatchback, když jugoslávská továrna Zastava představila pětidvéřovou verzi Fiatu 128.

Karoserii první generace navrhl Giorgio Giugiaro

Nikdo z předchůdců ale nedokázal přilákat tolik zákazníků, jako Němci se svým golfem. První generace, jejíž karoserii navrhl Giorgio Giugiaro, se vyráběla do roku 1983 a celkem továrnu opustilo na 6,8 miliónu kusů. Kromě obyčejných vozů pro běžné řidiče nechyběla ani "ostrá verze" GTI, uvedená v březnu 1975. O rok a půl později Volkswagen vkročil na neznámou půdu, když se rozhodl pod kapotu instalovat naftový motor. V té době byly "diesely" doménou náklaďáků nebo autobusů.

Do malých osobních aut je montovali jen ve Francii a hlučné a vibrující pohonné jednotky příliš úspěchů nesklízely. Inženýři ve Wolfsburgu přitom nekonstruovali úplně nový motor. Použili totiž blok z osvědčené benzínové "patnáctistovky", ke kterému přidali novou hlavu, klikovou hřídel či písty - vše samozřejmě doplněné vstřikovacím čerpadlem.

Už v první generaci golfu se tak představily verze, které dodnes tvoří základ modelové řady. Chybělo ale kombi, které golf dostal až ve třetí generaci.

Foto: VW

VW Golf GTI (pětidveřová verze)

První verze golfu zůstala ve výrobním programu firmy nejdéle ze všech generací. V Německu sice skončili s její výrobou už v roce 1983, ale dalších deset let ještě karosárna Karmann nabízela elegantní kabriolet a golfy první generace ještě nějakou doby vyjížděly pod názvem Volkswagen Caribe i z bran továrny v Mexiku. Úplně poslední automobil s elegantní, byť na dnešní poměry poněkud křehkou Giugiarovou karoserií vyrobili v Jižní Africe jako City Golf v létě 2009.

Není ostatně divu, že na dnešního řidiče působí první generace VW Golf trochu směšně a křehce, zejména ve srovnání s mladšími sourozenci. Na golfu lze totiž názorně ukázat, jak moc za poslední čtyři desítky let auta narostla.

Současná sedmá generace, vyráběná od roku 2012, je totiž o půl metru delší, pět cm vyšší a o skoro 20 cm širší, než byla ta první. Ve všech směrech větší než první golf jsou dnes i vozy, které patří do nižší třídy a mezi kterými nechybí ani Škoda Fabia.

Během čtyř dekád se VW Golf stal jedním z nejprodávanějších automobilů historie, loni v červnu překročil hranici 30 miliónů prodaných vozů. Více vzniklo jen modelů Toyota Corolla a Fordů série F.

Golf se během let stal také etalonem své třídy, každý hatchback nižší střední třídy je s ním srovnáván a jen málokterý vyjde "bez ztráty kytičky". Na druhou stranu si ale jen dvakrát odnesl prestižní titul evropského auta roku - podařilo se to až v roce 1992 třetí a loni sedmé generaci.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám