Článek
Golf ale nebyl prvním volkswagenem, který vyznával pojetí "všechno vpředu" - tedy s motorem pod přední kapotou, který pohání přední nápravu. O rok jej předběhl o třídu větší Passat, což byl první pozitivní výsledek koupě továrny Auto Union, kterou Volkswagen získal v roce 1964 od koncernu Daimler-Benz.
Díky zkušenostem původního výrobce vozů Audi také mohl trvat vývoj golfu, založeného na naprosto jiném základě než předchozí vozy z Wolfsburgu, pouhých pět let.
Také o zákazníky pro nový druh vozu - hatchback - připravili Volkswagen jiní. Za první vůz s výklopnou zádí je považován předválečný Citroën Traction Avant Commerciale, skutečný boom ale přišel až později.
V roce 1961 začal Renault vyrábět nesmrtelnou "čtyřku", o čtyři roky později přišel Renault 16, který byl vyhlášen evropským automobilem roku 1966. Začátkem 70. let se objevil i východoevropský hatchback, když jugoslávská továrna Zastava představila pětidvéřovou verzi Fiatu 128.
Karoserii první generace navrhl Giorgio Giugiaro
Nikdo z předchůdců ale nedokázal přilákat tolik zákazníků, jako Němci se svým golfem. První generace, jejíž karoserii navrhl Giorgio Giugiaro, se vyráběla do roku 1983 a celkem továrnu opustilo na 6,8 miliónu kusů. Kromě obyčejných vozů pro běžné řidiče nechyběla ani "ostrá verze" GTI, uvedená v březnu 1975. O rok a půl později Volkswagen vkročil na neznámou půdu, když se rozhodl pod kapotu instalovat naftový motor. V té době byly "diesely" doménou náklaďáků nebo autobusů.
Do malých osobních aut je montovali jen ve Francii a hlučné a vibrující pohonné jednotky příliš úspěchů nesklízely. Inženýři ve Wolfsburgu přitom nekonstruovali úplně nový motor. Použili totiž blok z osvědčené benzínové "patnáctistovky", ke kterému přidali novou hlavu, klikovou hřídel či písty - vše samozřejmě doplněné vstřikovacím čerpadlem.
Už v první generaci golfu se tak představily verze, které dodnes tvoří základ modelové řady. Chybělo ale kombi, které golf dostal až ve třetí generaci.
První verze golfu zůstala ve výrobním programu firmy nejdéle ze všech generací. V Německu sice skončili s její výrobou už v roce 1983, ale dalších deset let ještě karosárna Karmann nabízela elegantní kabriolet a golfy první generace ještě nějakou doby vyjížděly pod názvem Volkswagen Caribe i z bran továrny v Mexiku. Úplně poslední automobil s elegantní, byť na dnešní poměry poněkud křehkou Giugiarovou karoserií vyrobili v Jižní Africe jako City Golf v létě 2009.
Není ostatně divu, že na dnešního řidiče působí první generace VW Golf trochu směšně a křehce, zejména ve srovnání s mladšími sourozenci. Na golfu lze totiž názorně ukázat, jak moc za poslední čtyři desítky let auta narostla.
Současná sedmá generace, vyráběná od roku 2012, je totiž o půl metru delší, pět cm vyšší a o skoro 20 cm širší, než byla ta první. Ve všech směrech větší než první golf jsou dnes i vozy, které patří do nižší třídy a mezi kterými nechybí ani Škoda Fabia.
Během čtyř dekád se VW Golf stal jedním z nejprodávanějších automobilů historie, loni v červnu překročil hranici 30 miliónů prodaných vozů. Více vzniklo jen modelů Toyota Corolla a Fordů série F.
Golf se během let stal také etalonem své třídy, každý hatchback nižší střední třídy je s ním srovnáván a jen málokterý vyjde "bez ztráty kytičky". Na druhou stranu si ale jen dvakrát odnesl prestižní titul evropského auta roku - podařilo se to až v roce 1992 třetí a loni sedmé generaci.