ADAC v pondělí přiznal, že od roku 2009 zvyšoval počty hlasů, které došly do každoroční ankety Žlutý anděl o nejoblíbenější německé auto. Autoklub také měnil pořadí některých značek. Zaměstnanci ADAC zodpovědní za vyhlášení ankety se tak snažili zajistit, aby výsledky byly rozmanitější a nedominovala jim jen jedna značka.

Automobilky BMW, Volkswagen a Daimler už oznámily, že kvůli falšování výsledků vrátí v tomto týdnu ADAC všechny získané Žluté anděly, ale i další ocenění autoklubu. Celkem tyto tři společnosti získaly 40 Žlutých andělů, už dříve se ale nechaly slyšet, že kvůli falšování výsledků je ocenění bezcenné.

Zneužívali záchranku ADAC

Aféra vypukla v polovině ledna, kdy vedení autoklubu přiznalo, že ředitel komunikace Michael Ramstetter manipuloval s loňskými výsledky ankety. Zvýšením počtu hlasů údajně chtěl zvýšit její prestiž. Ramstetter po odhalení podvodu rezignoval, minulý týden se vzdal funkce i prezident autoklubu Mayer. Nyní vnitřní audit ADAC ukázal, že se falšování netýkalo pouze loňského ročníku ankety.

Pověsti ADAC dále uškodily zprávy o tom, že vedení autoklubu zneužívalo k soukromým účelům dopravní prostředky letecké záchranné služby ADAC. Mayer se údajně nechal dopravovat záchranným vrtulníkem na služební cesty a domů, jedna z manažerek zase nechala letadlem ADAC odvézt do Egypta na dovolenou svého syna, který zmeškal komerční linku.

Řada německých motoristů se kvůli aféře rozhodla z ADAC vystoupit. Ze situace těží zejména třetí největší německý autoklub ACE, kterému se od vypuknutí aféry hlásí týdně kolem tisíce nových členů.

ADAC má 19 miliónů členů a je největším autoklubem v Evropě. Poskytuje asistenci řidičům, provozuje záchrannou službu a také vydává hodnocení nejrůznějšího příslušenství, od dětských autosedaček po pneumatiky.