Článek
Pokud jste chodili v osmdesátých letech na rallye závody, jméno Audi S1 vám je určitě povědomé. Německá automobilka nyní tato dvě písmena oprášila a použila je pro dva malé modely, které vycházejí z A1, respektive A1 Sportback. Proti standardní verzi se S1 liší upraveným zevnějškem (přední a zadní nárazník, boční prahy, koncovky výfuku) a sportovnějším interiérem. Ten kromě pedálů z kartáčované oceli nabízí i dva typy sportovních sedaček.
Standardem jsou sedmnáctipalcová litá kola, v příplatkové výbavě figurují i ráfky s průměrem o jeden palec větším. Přední kotouče brzd mají průměr 310 mm, na přání mohou být třmeny červené (včetně přidaného loga S1).
Dvoulitr produkuje 231 koní
Pod kapotou se nachází turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI, který je vyladěn na nejvyšší výkon 170 kW (231 k) a maximální točivý moment 370 Nm. Modely Audi S1 a S1 Sportback zrychlí díky dvoulitrovému motoru z 0 na 100 km/h za 5,8 s, resp. 5,9 s. Nejvyšší rychlost je u obou modelů stejná - 250 km/h. Když si pustíte video, uslyšíte, že zajímavě je naladěn i zvuk výfuku.
Výkon se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex páté generace, což je obvyklé u modelů Audi s napříč uloženým motorem. Technicky tedy nejde i přes lákavé označení „quattro” o stálý pohon 4x4.
Technicky jednodušší zadní náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou používaná u modelů A1, byla nahrazena čtyřprvkovou konstrukcí. Jinak naladěný je i elektromechanický posilovač řízení a tlumiče. To vše pro co největší ochotu k zatáčení a sportovní dojem z řízení.
V Německu ceny začínají na částce 29 950 eur (cca 840 tisíc korun), prodej bude zahájen ve druhém čtvrtletí letošního roku.