„Model Octavia s pohonem na stlačený zemní plyn uvedeme na trh v ČR v první polovině letošního roku, záhy po jeho světové premiéře na nadcházejícím mezinárodním autosalonu,” uvedl pro Novinky.cz Vítězslav Pelc z tiskového oddělení mladoboleslavské automobilky.

„Očekáváme, že model Octavia s pohonem na CNG bude extrémně úspěšný zejména u velkých fleetových zákazníků, státní správy a drobných podnikatelů,” upřesnil Pelc.

Octavia CNG bude sdílet stejnou techniku jako VW Golf Variant TGI. Základem je tedy zážehový čtyřválec 1,4 litru o výkonu 81 kW, respektive 110 k. Tlakové nádrže jsou uloženy pod podlahou v zadní části vozidla, jejich kapacita činí 15 kg stlačeného zemního plynu.

VW Golf Variant TGI

VW Golf Variant TGI

FOTO: VW

Výrobce v případě golfu udává průměrnou spotřebu 3,5 kg CNG na 100 kilometrů, dojezd čistě na plyn tedy činí zhruba 430 km. Auto může jet i klasicky na benzín, nádrž má standardní kapacitu současných koncernových automobilů postavených na platformě MQB, tj. 50 litrů. Dojezd u octavie bude na obě nádrže přes 1300 kilometrů.

Jak se nám podařilo zjistit, „plynová” verze se bude dodávat výhradně s víceprvkovou zadní nápravou. Stoprocentně potvrzené je kombi, zda bude i liftback s pohonem na stlačený zemní plyn, zatím netušíme. V případě CNG verze golfu se nabízí pouze karosářská verze kombi.

Málo čerpacích stanic, jejich počet ale roste

Nevýhodou CNG je malá síť čerpacích stanic, jakkoliv se jejich číslo neustále zvětšuje. V Česku je aktuálně 52 veřejných plnicích stanic. V Evropě je celkem 4000 stanic na CNG plnění automobilů, nejvíce je jich v Německu a v Itálii (v každé zemi cca 900).

Pohon na zemní plyn přímo z výroby nabízí u některých modelů Mercedes-Benz, Volkswagen, Opel a Fiat. Škoda prodává CNG verzi malého citiga, letos v květnu dorazí druhý model.