Lednový prodej 1,01 miliónu aut znamenal v celoročním přepočtu 15,24 miliónu prodaných vozů, což bylo zhruba stejně jako loni v lednu. Prodej největší americké automobilky General Motors (GM) se propadl o 11,9 procenta. Vozů společnosti Ford Motor se prodalo o 7,1 procenta méně než před rokem. Prudký meziroční pokles zaznamenaly i dvě největší japonské automobilky Toyota a Honda.

Chrysler rostl a vtipkoval o konkurenci

Chrysler naopak díky nárůstu poptávky po vozech svých značek Jeep a Ram zvýšil v lednu odbyt o osm procent. "Zdá se, že špatné počasí zasáhlo jenom naše konkurenty," špičkoval Chrysler v tiskové zprávě. Dařilo se také Nissanu, který prodal o 11,8 procenta více aut než před rokem.

V dlouhém propadu pokračoval Volkswagen, jehož odbyt klesl o 19 procent. Loni se prodej vozů snížil o sedm procent a Volkswagen v USA klesl na desátou příčku.

Lednový prodej aut v USA skončil pod odhady jak u většiny jednotlivých automobilek, tak celkově. Ekonomové podle ankety agentury Reuters v průměru odhadovali, že celoročně přepočtený prodej aut v lednu dosáhne 15,7 miliónu vozů.

Může za horší prodeje opravdu počasí?

GM, Ford i japonské Toyota s Hondou odůvodňovaly propad svého prodeje "extrémním" počasím s vánicemi a hlubokými mrazy. "Počasí je snadný obětní beránek – bude zajímavé sledovat, zda únor a březen lednový výpadek nahradí," řekl k tomu Larry Dominique z výzkumné společnosti TrueCar.

Analytici předpokládají, že tradičně slabý leden celkový trend oživování trhu neovlivní. Prodej aut na americkém trhu loni vzrostl o 7,6 procenta na zhruba 15,6 miliónu vozů a zaznamenal nejlepší výsledek od roku 2007.