Uvádění nových automobilů prošlo za posledních zhruba pět let obrovskou změnou. Zatímco dříve se nové modely veřejnosti představovaly zahalené na významném autosalonu, dnes už je týdny či dokonce měsíce dopředu známá podoba prakticky všech nových aut. U mnoha modelů nechybí statické prezentace, některé automobilky jdou ještě dál a nechávají novináře se svými žhavými novinkami svést ještě před světovou premiérou na autosalonu. I tak ale platí, že 95 procent nových modelů už je k vidění v médiích ještě před zahájením nějakého prestižního autosalonu.

I to je možná důvod, proč některé autosalony těžce bojují o své přežití. Jenže když porovnáte statistiky návštěvnosti, ukazuje se, že jsou už několik let plus mínus na stejné úrovni. Při porovnání návštěvnosti na ženevském autosalonu, který patří mezi to nejlepší, co může Starý kontinent nabídnout, zjistíte, že nyní je návštěvnost o tisíce vyšší než před érou masivního nástupu internetu.

Subaru WRX Concept

Evropské, ruské či asijské autosalony nabízejí - na rozdíl od autovýstav v USA - i další lákadlo v podobě sličných hostesek.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky


Návštěvnost autosalonu v Ženevě (1990-2013)
rokpočet návštěvníkůrokpočet návštěvníkůrokpočet návštěvníků
1990639 534
1991681 140
1992683 107
1993685 220 
1994654 439
1995675 761
1996657 781
1997
646 596
1998
680 356
1999
691 667
2000
714 179
2001
718 473
 2002723 143
2003
703 900
2004
729 638
 2005747 700 (rekord)2006
674 334
2007
730 736
 2008714 559
2009
648 000
2010
692 000
 2011735 000
2012
702 014
2013
690 000
Zdroj: Palexpo

Návštěvnost kolem 700, Frankfurt přes 900 tisíc   

Do Ženevy na tradiční autosalon kupříkladu loni zamířilo 690 tisíc návštěvníků, předloni to bylo 702 tisíc. Rekordní byl ovšem rok 2005, kdy dorazilo 747 700 nadšenců do aut. V roce 1990 to bylo o 50 466 lidí méně než v roce 2013.

Brněnský autosalon v dobách největší slávy (v době, kdy se představovala Škoda Favorit) navštívilo na 600 tisíc lidí. Loni do moravské metropole na nová auta zamířilo pouhých 77 tisíc návštěvníků.

Frankfurtský autosalon, který se ob rok střídá s výstavou v Paříži, navštívilo v roce 2011 928 100 lidí (údaje za rok 2013 nejsou k dispozici). Na letošní „auto show“ v Detroitu přijelo 800 451 návštěvníků. Autosalony, zdá se, ještě rozhodně neřekly poslední slovo. Alespoň ne ty největší.