Více než 100 let byl považován za ztracený a loni se náhodou našel v původním stavu v jedné stodole v Rakousku, informoval deník Die Welt. Ředitel stuttgartského muzea hovoří o senzaci.

„Pro naše muzeum je to přirozeně historicko-technická senzace," řekl agentuře APA šéf zařízení Achim Stejskal. Novou chloubu pro muzeum koupil Wolfgang Porsche, vnuk zakladatele a dnešní šéf dozorčí rady automobilky.

Cena nebyla zveřejněna. "Pro nás cena není rozhodující," připustil Stejskal a dodal, že pro muzeum jde "každopádně o nejkrásnější dárek vůbec", mající i vysokou kulturní hodnotu.

Technický nákres automobilu navrženého Ferdinandem Porschem.

Technický nákres automobilu navrženého Ferdinandem Porschem.

FOTO: Porsche

Porsche konstruoval automobily už 50 let předtím, než z pásů sjelo první sériově vyráběné Porsche 356, což bylo v roce 1948. První automobil konstrukce rodáka z Vratislavic nad Nisou ale připomíná spíš kočár.

Nález je o to vzácnější, že modelu P1 vyrobila vídeňská firma Lohner, u níž Porsche pracoval, pouhé čtyři kusy, a tak už asi málokdo očekával, že by se některý z nich mohl dochovat do dnešních dnů.

Elektrický pohon, dojezd 80 km

Vůz, jehož plné označení zní Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton, byl vybaven elektromotorem a dosahoval dojezdové vzdálenosti, která příliš nezaostává za dnešními elektromobily. Činila úctyhodných 80 kilometrů.

Tento relikt automobilové prehistorie je přitom považován za vůbec první elektromobil. Elektromotor zkonstruoval sám mladý Porsche. Revoluční vůz byl opatřen 12stupňovým regulátorem rychlosti.

O pohon se staral elektromotor, měl výkon 5 koňských sil.

O pohon se staral elektromotor, měl výkon 5 koňských sil.

FOTO: Porsche

Pohon, který sám o sobě vážil 130 kilogramů, ze sebe nevydal víc než pět koňských sil. Maximální rychlost automobilu byla 35 kilometrů za hodinu.

První skutečnou zatěžkávací zkoušku vůz absolvoval v září roku 1899 na závodu elektromobilů na 40 kilometrů při příležitosti berlínské mezinárodní výstavy motorových vozidel. Ferdinand Porsche se svým vozem, v němž měl tři spolujezdce, dojel do cíle jako první s 18minutovým náskokem.