Přeplňování pomocí turbodmychadel (i vícekomorových) a nové technologie při vývoji motorů dovedou poskytnout i z malých motorů dříve absolutně nemyslitelný výkon. Hovoříme teď o motoru Alfy Romeo 1,8 Turbo, který z objemu 1,75 litru zvládá 240 koní a zejména o dvoulitrovém čtyřválci od Mercedesu.

Nutno říci, že ten je mezi produkčními motory s tímto počtem válců nejvýkonnější na světě. Dvoulitrový motor s kompresním poměrem 8,6:1 a pracovním tlakem 1,8 baru totiž produkuje 360 koní (265 kW) při 6000 otáčkách a masivních 450 Nm dostupných při 2250 až 5000 otáčkách. [celá zpráva]

To jsou parametry dříve běžné u osmiválcových motorů. Motor splňuje aktuální emisní normu Euro 6, otázkou je samozřejmě jeho životnost, zejména v rukou nezkušených řidičů, kteří budou enormně zatěžovat nezahřátý motor, nebo naopak po rychlé jízdě okamžitě vypnou motor a nedají turbodmychadlo „vychladnout”.

Neskutečných 380 koní z dvoulitru

Volkswagen chce tenhle klenot Daimleru trumfnout (jakkoliv ždímání čtyřválců působí trochu komicky, v době enormně náročných emisních norem a pokut za jejich nedodržování ale není mnoho jiných cest).

Podle neoficiálních zpráv nově vyvíjený čtyřválec nabídne ještě o dvacet koní více (380 k) a masivních 500 Nm točivého momentu. Podle našich odhadů by pak auta velikosti golfu mohla s tímto motorem zrychlit na stovku za 4,4 – 4,5 sekundy.

Nejspíš nejde o plané řeči, což dokazuje fakt, že Volkswagen v polovině loňského roku přetáhnul Mercedesu Friedricha Eichlera, který je označován za „motorového guru“ a je mj. jedním z tvůrců právě 360koňového dvoulitrového čtyřválce.