Hlavní obsah

Přetáčet tachometry u octavií už nepůjde, tvrdí Škoda Auto

Právo, Jindřich Ginter

Škoda Auto zbrojí proti zlodějům aut a podvodníkům s ojetinami. Podle tvrzení Škody Auto už nebude například prakticky možné stáčení tachometrů u nových octavií. Podvodné snižování počtu najetých km přitom není jen český národní sport, ale překvapivě se rozmohlo rovněž v Německu, které ještě donedávna bylo vzorem poctivosti.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia RS (2013)

Článek

Právě z Německa přitom Češi často ojeté škodovky dovážejí v domnění, že se jedná o kusy v lepším technickém stavu s nižším počtem ujetých km. Jenže to je mnohdy lež.

Podle německého automobilového klubu ADAC má v Německu 30 procent ojetých vozidel stočený tachometr, upozornila společnost CEBIA ověřující původ ojetin. Řadu motoristů - laiků to šokovalo, protože dovoz z Německa považují za záruku solidního vozu.

Falšování stavu km by už nemělo být možné žádným softwarovým prostředkem
Josef Baláž, mluvčí Škody Auto

„Pro nás tato zpráva není až tak překvapující. V minulosti byly tyto podvody v Německu spíše zanedbatelné a větší rozmach přišel v posledních letech, byť je stáčení km v Německu trestný čin,“ potvrdil Právu mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.

Na otázku Práva, jaké praktiky při stáčení nejčastěji podvodníci používají, Škoda Auto pochopitelně příliš sdílná nebyla.

Za 10 minut se najeté kilometry vypaří

„Stačí diagnostický software, umožňující přepis dat v řídící jednotce palubní desky, notebook a 10 minut času. Po stočení tachometru se pak podle stavu vozidla mění opotřebované části interiéru jako volant, hlavice řadicí páky, nášlapy pedálů, celá sedadla, nebo některé části exteriéru – nejčastěji přední světlomety,“ řekl Právu Otakar Dvořák z autoservisní sítě Q-service.

Právu je znám případ, kdy podvodníci dokázali například octavii, brázdící kvalitní německé silnice, „omladit“ ze skutečných 280 tisíc km na tachometrových sto tisíc, přičemž jen vyměnili některé osahané části interiéru.  „To je už opravdu hodně. Většinou jsou vozidla omlazována o 50 až 100 tisíc km,“ dodal Dvořák.

„Elektronické zabezpečení tachometrů ovšem prošlo významnou evolucí. U octavií třetí generace se na výrobní lince uzamkne přístup do paměti a následně již nelze žádným diagnostickým prostředkem přistupovat ke stavu km či k datům imobilizéru, tj. nikdo, ani vývojový dodavatel neumí do hotového díla zasáhnout,“ tvrdí Baláž.

Tato ochrana by podle něho měla zaručit, že nebude možné žádným softwarovým prostředkem stav km falšovat. „Teoreticky to samozřejmě možné je, ale jedná se o natolik komplikovanou a nákladnou operaci, že její zvládnutí by stejně nemohlo být rentabilní,“ míní mluvčí Škody Auto.

Stínová paměť

Právo zajímalo, zda může kupující ojeté škodovky nějakým snadným způsobem poznat, že tachometr byl stočen, tedy zda se ukládá údaj o skutečně najetých km ještě někde jinde než na tachometru. „Standardní systémové zajištění, jak z jiných jednotek vyčíst stav km, v tuto chvíli neexistuje,“ reagoval Baláž.

„Moderní počítačové řídící jednotky ale již disponují tzv. stínovou pamětí, kam jsou tyto záznamy ukládány,“ upřesnil Dvořák z autoservisní sítě Q-service.

„Každý zákazník, který si koupí ojetou felicii, fabii, octavii, roomstera či superba starší čtyř let, si každopádně může vůz nejpozději dva měsíce od pořízení nechat zdarma zkontrolovat v autorizovaném servisu Škoda kdekoliv po celé ČR,“ dodal Baláž.

Pozor na skrytě nefunkční systémy u ojetin

Škodovka zároveň varovala před dalšími fígly podrazáků. „V poslední době jsme zaznamenali nárůst případů, kdy se objevují vozy s nefunkčními nebo odpojenými systémy, například airbagy, předpínače pásů, klimatizace, které se ovšem tváří jako funkční, respektive nic nesignalizuje jejich nefunkčnost,“ upřesnil mluvčí Škody Auto.

Proti zlodějům: Inovace imobilizéru a díly z interiéru do jiného auta nesedí

Škodovky jsou u nás nejkradenější značkou. Logicky. Jsou nejprodávanější. Jak na to reaguje výrobce? „Inovacemi imobilizéru, kdy se potřebná data při výměně získávají pouze on-line prostřednictvím koncernové databáze,“ dodal Baláž.

K tomu je nutné připojení, kterým disponují autorizované servisy. Tato data nejsou přístupná, zůstávají uložena pouze v koncernové databázi. „Jejich zneužití tak není možné. Obdobně to funguje i při výměně klíčů,“ ujistil Baláž.

U Octavie třetí generace jsou také chráněny interiérové komponenty, jako rádio, navigace a airbagy. Podle Škody Auto je nelze použít v jiném voze, a tak přestávají být pro zloděje zajímavé. U starších typů mají ale motoristé smůlu, díly z interiéru se kradou ve velkém, potvrzují pojišťovny.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám