Důkladný test, který Škoda Auto začala připravovat před rokem, a jehož výsledky jsou k dispozici až nyní, měl ověřit, jak moc velký bude rozdíl, když vám auto opraví kompetentní nebo nekompetentní servis. To nemusí být nutně neautorizovaný servis, protože přesné dílenské postupy s doporučovaným nářadím si může zakoupit libovolný servis.

Už selským rozumem je jasné, že pokud se nabouraná karoserie opravuje bez výměny patřičných částí, ve výsledku to sice vyjde levněji, výsledný dojem ale bude o dost horší.

Bez zajímavosti není skutečnost, že prakticky identické porovnání provedl letos i Volkswagen se dvěma passaty a závěry po druhém nárazovém testu byly prakticky stejné jako v případě dvou octávií.

Oprava dle postupu dle oficiální dílenské přiručky.

Oprava dle postupu podle oficiální dílenské příručky.

FOTO: Škoda Auto

Škoda Auto nejprve pomocí pohyblivé bariéry nabourala dvě identické octavie liftback minulé generace (po faceliftu) v rychlosti 30 km/h. Šlo o boční náraz, při kterém obě auta utrpěla stejné poškození B sloupku, došlo i k vystřelení airbagů – bočního a hlavového.

Červená octavia putovala do servisu, který záměrně nedodržel doporučený postup, modrou octavii pak opravoval servis Škody. Důležité je, že postup se zcela odlišoval, autorizovaný servis vyměnil všechny poškozené karosářské díly – B sloupek, práh, postranici, střechu i dveře.

Záměrně špatná oprava by vyšla navenek levněji

Oprava v rozporu s předpisy automobilky výše uvedené díly pouze vyrovnávala za studena, přičemž postranice se vyřízla, nahradila výřezem a následně svařila. Pouze dveře se měnily za nový díl. Záměrně tedy šlo o nejhorší variantu opravy, a otázkou je, jak by se mizerný výsledek zlepšil kompletní výměnou B sloupku.

Špatně provedená oprava dle měření, nad kterým dozorovala organizace KTI (pobočka Dekry), narušila strukturu karoserie - jak následně ukázal druhý nárazový test při rychlosti 50 km/h.

Pokud se dodržel doporučený postup, který se výrazně odlišuje od toho, jak se opravovaly karoserie ještě v devadesátých letech, byly u opraveného auta naměřeny obdobné hodnoty jako u nového automobilu.

Oprava postupy neschválenými automobilkou.

Oprava postupy neschválenými automobilkou.

FOTO: Škoda Auto

U špatně opraveného auta došlo především v důsledku použití výřezového dílu u následného druhého nárazového testu k deformacím vedoucím k výrazně vyššímu zatížení posádky. Došlo dokonce ke zlomení B sloupku v místě napojení nové postranice. Narovnání prahu za studena snížilo tuhost celé platformy i spodní části B sloupku.

Nebezpečí při koupi ojetých aut

„Vybavení moderního karosáře je specifické v tom, že mu někdy stačí vyrovnávací kostka a kladivo, ale jindy musí pro opravu použít zařízení za několik set tisíc. Mluvím například o vyrovnávací stolici s přípravky pro příslušné vozidlo, svářecím agregátu a agregátu pro bodové svařování. Nezbytnou výbavou jsou dále měřidla a upínky, brusky, odvrtávačka, aplikátory pro nanášení lepidla a další drobné nářadí,“ uvedl Josef Beneš, vedoucí servisní dílny Škoda Kosmonosy.

Opakovaný boční náraz s vozidlem opraveným dle doporučení automobilky Škoda.

Opakovaný boční náraz s vozidlem opraveným dle doporučení automobilky Škoda.

FOTO: Škoda Auto

Z hlediska biomechanické analýzy by u nesprávně opraveného automobilu posádka utrpěla vážnější zranění – dle naměřených hodnot na figurínách by šlo o závažné poranění hrudníku a pohmoždění vnitřních orgánů.

Opakovaný náraz

Opakovaný náraz

FOTO: Škoda Auto

Resumé je tedy vcelku jasné - při opravě auta se nevyplatí šetřit. Není důležité, zda opravu provede autorizovaný nebo neautorizovaný servis, důležité je, aby použil přesně dané postupy.

U autorizovaného servisu máte stoprocentní jistotu, kvalita neznačkových servisů se odlišuje „kus od kusu“ a nikde není psáno, že nezvládnou to samé co autorizovaný servis. Vždy je to o použitém postupu, použitých materiálech a zejména o odborné zkušenosti servisních pracovníků.

Závěr číslo dvě: na riziko špatně opraveného havarovaného vozidla je nutné pamatovat i při koupi ojetiny. Je tak vhodné nechat si karoserii prohlédnout odborníkem, který odhalí špatné slícování či vruby po naříznutí úhlovou bruskou. Navenek totiž může bourané auto vypadat jako netknuté.