Zjednodušit, odlehčit, přinést kvalitu podobnou golfu či focusu. To byly podle nás úkoly pro nový Peugeot s oprášeným označením 308 (1985 - 1993). Povedlo se? Jak co, ovšem jako celek nový model funguje až překvapivě dobře, byť zatím jde pouze o naše dojmy ze dvou jízd v souhrnné délce pouhých pětatřiceti kilometrů. Ale popořádku.

První Peugeot postavený na modulární platformě EMP2 vypadá k světu, typický je pro něj široký otvor na přední masce, originální tvar světlometů s LED technologií i robustní zadní sloupek, do kterého zasahují protáhlá zadní světla. Asi jediným detailem na jinak moderním designu, který se nám moc nelíbil, je zvláštně kulatý tvar zadních dveří, ale to je spíše subjektivní nedostatek.

Peugeot 308 (2013)

Peugeot 308 (2013)

FOTO: Peugeot

Nová třistaosmička, která mezigeneračně zhubla až 140 kg, měří na délku 4253 mm (při rozvoru 2620 mm), je vysoká 1472 mm a široká 1804 mm (bez zpětných zrcátek). Velikost zavazadelníku činí dle normy VDA postačujících 420 litrů.

Malý volant, dotykové ovládání

Uvnitř zaujme malý volant, za kterým je kaplička s rychloměrem a otáčkoměrem. K ovládání klimatizace, navigace či rádia slouží dotykový displej. Ten udělá radost příznivcům dotykových telefonů, konzervativnější řidiči si budou muset zvyknout na jeho ovládání. Ne vše je totiž napoprvé zcela zřejmé, tento prvek je navíc dostupný od druhého stupně výbavy. Zatím neumí česky, od jara ale bude k dispozici, zákazníkům ji ve značkovém servisu velmi pravděpodobně nahrají zadarmo.

Chválíme celkové zjednodušení, kdy výrazněji ubylo tlačítek na středovém panelu. Vtipný je otočený směr posunu ručky otáčkoměru – nikoliv zleva doprava, ale naopak. Originální a osvěžující detail.

Peugeot 308

Peugeot 308

FOTO: Peugeot

Přední sedadla jsou dostatečně dimenzovaná příjemně tuhou výplní. Prostoru vepředu je dostatek, díky bohatým možnostem seřizování sedačky a volantu se zde uvelebí řidiči nejrůznějších postav. Při přesednutí dozadu jsme objevili největší nedostatek nové 308 – pohodlně si zde sedne cestující do zhruba 175 cm tělesné výšky. Ostatní budou mít nedostatek prostoru v oblasti hlavy, a třebaže jsou přední sedadla vybraná pro kolena, stejně je zde málo místa. A tři cestující si i přes nadprůměrnou šířku vedle sebe pohodlně nesednou ani omylem. Peugeot 308 tak je spíše dopravním prostředkem pro rodiny s malými dětmi.

Při jízdě nás zaujalo ticho, ať už aerodynamické či motorické, dobře utlumený byl i podvozek (Mc Pherson vepředu a deformovatelná příčka vzadu). Tady je vidět, že si vývojáři (a vývojářky, abychom byli genderově korektní) dali s naladěním velkou práci.

Peugeot 308 (2013)

Peugeot 308 (2013)

FOTO: Peugeot

Skvělé utlumení nerovností nabídne i podvozek, schválně jsme vymetali i větší díry a překvapilo nás, jak komfortně se 308 chová – dovnitř nedoléhaly rázy ani pazvuky. O to větší překvapení byla špatná filtrace určitých nerovností, kdy posádka pocítila rázy. Při jízdě ve městě občas od podvozku proniknul dovnitř zvuk, vzhledem k omezené době pro jízdy ale nebylo možné tento jev detailněji prozkoumat.

Na okreskách se nenechala zahanbit

Vyzkoušeli jsme i prázdné okresní silnice, kde 308 překvapila podruhé – ani rychle projížděné zatáčky nezpůsobovaly výraznější náklony karoserie, auto skvěle drželo stopu a poskytovalo řidiči jistotu a dobrou ovladatelnost.

Peugeot 308 nejezdí ani zdaleka tak dobře jako golf nebo focus, hrubým odhadem ale podvozkově dovede 80 – 85 procent toho, co oba – z hlediska jízdních vlastností - králové nižší střední třídy. A to by mělo stačit naprosté většině řidičů, i těch náročnějších.

Peugeot 308 (2013)

Peugeot 308 (2013)

FOTO: Peugeot

Zaváděcí ceny začínají na 320 000 korunách (1.2 Vti, 82 k). Lepší volbou bude 1.6 THP (125 k) se šestistupňovou manuální převodovkou a druhým stupněm výbavy – 405 500 korun.

Nejlevnější dieselová verze (92 k) stojí v Česku 392 000 korun. V květnu dorazí i praktičtější verze kombi, která nabídne větší rozvor a tím pádem i více místa pro cestující vzadu.