Jedenáct miliónů vyrobených motorů za 114 let není kdovíjak vysoké číslo (v průměru je to 96 491 kusů za rok), o významné jubileum jde i tak. Motory se v Mladé Boleslavi vyrábějí od roku 1899. Tehdejší jednoválec poháněl jízdní kola a měl výkon 1,25 nebo 1,75 koně.

První motor pro osobní vozidlo v Mladé Boleslavi vyrobila firma Laurin & Klement v roce 1905, šlo o dvouválec o výkonu 7 koní. Bez zajímavosti není ani licenční výroba dvanáctiválcových leteckých motorů 12 CC od roku 1924.

Historicky první motor z Mladé Boleslavi z roku 1899.

Historicky první motor z Mladé Boleslavi z roku 1899

FOTO: Škoda Auto

Nyní se ve městě vzdáleném 50 kilometrů severně od Prahy vyrábí dle poptávky denně až 4400 agregátů, přičemž na výrobě pracuje 3600 zaměstnanců. Škoda produkuje spíše méně výkonné varianty motorů, které se nacházejí v koncernových modelech.

Jde o často kritizovaný tříválec 1.2 HTP (řady EA111) i moderní přeplňovaný čtyřválec TSI s přímým vstřikováním paliva (se zdvihovými objemy 1.2 a 1.4 litru, řada EA211).

Když už je řeč o motorech, v současné době se v Mladé Boleslavi staví i centrum pro testování motorů, jde o investici za 34 miliónů eur (cca 850 miliónů korun).