Z některých úhlů si novou trojku spletete s větší Mazdou6 a CX-5 – opět zde najdeme styl, kterému hirošimská automobilka říká KODO - Duše pohybu. Přední maska je velmi výrazná, s protáhlými světlomety i širokými boky a je téměř jisté, že mnohým se bude design trojky líbit více než dnes už poněkud unylý vzhled golfu či focusu.

Pro japonského zástupce nižší střední třídy bude možné vybírat z devíti laků karoserie. Kola z lehkých slitin mají průměr 16 až 18 palců.

Mazda3 (hatchback, 2013)

Mazda3 (hatchback, 2013)

FOTO: Mazda

Karoserie nové Mazdy3 je údajně proti předchůdci o třicet procent tužší, důležité také je, že se ušetřila hmotnost. Celkovou váhu se podařilo redukovat také navýšením podílu vysokopevnostních ocelí. Hmotnost v závislosti na motorizaci začíná na 1265 kg a končí na hodnotě 1405 kg (vždy včetně 75 kg řidiče a provozních náplní).

Špičkovou hodnotou je koeficient odporu vzduchu – cx = 0,275. Technickou zajímavostí je pak nová aktivní maska chladiče, jež uzavře spodní část přívodu vzduchu k chladiči (když motor nevyžaduje plný chladicí výkon).

Mazda3 (hatchback, 2013)

Mazda3 (hatchback, 2013)

FOTO: Mazda

Převodovky se nabízejí jak v přímo řazeném, tak v samočinném provedení, vždy však mají šest rychlostních stupňů. V nabídce jsou čtyři motorizace, přičemž jen jedna spaluje naftu.

Jedná se o benzínové motory Skyactiv-G 1,5 l o výkonu 74  kW / 100 k v 6000 ot./min. a 150 Nm v 4000 ot./min. Dále Skyactiv-G 2,0 l a 2,2 l o výkonech 88 kW / 120 k v 6000 ot./min. a 210 Nm v 4000 ot./min., respektive v případě silnější verze 121 kW / 165 k rovněž v 6000 ot./min. a shodných 210 Nm v 4000 otáčkách.

Vznětový motor Skyactiv-D 2,2 l se vstřikováním common-rail má kompresní poměr 14:1 (nejnižší na světě), přeplňování dvěma turbodmychadly a vyvažovací hřídel k potlačení vibrací. Nabídne výkon 110 kW / 150 k v 4500 ot./min. a 380 Nm od 1800 otáček. Motor plní emisní normu Euro 6, ostatní motory Euro 5.

Mazda3 (hatchback, 2013)

Mazda3 (hatchback, 2013)

FOTO: Mazda

Nová Mazda3 je dlouhá 4465 mm, široká 2053 mm, vysoká 1450 mm; rozvor náprav má hodnotu rovných 2700 mm. Pro zavazadla nabízí trojka základních 350 litrů, dle metodiky VDA se při sklopených zadních sedačkách prostor zvětší na 1250 l.

Prvky bezpečnostní a komfortní výbavy
Detektor bezpečné vzdálenosti Forward Obstacle Warning (FOW) sleduje vpředu jedoucí vozidla a pokud se odstup zkrátí pod bezpečnou hodnotu, upozorní řidiče akustickým i vizuálním signálem. Systém pracuje v rychlostech 15 až 200 km/h.
Systém preventivního brzdění Smart Brake Support (SBS) uvede brzdovou soustavu do pohotovosti, jakmile FOW vydá varování před hrozící kolizí, a v případě potřeby začne automaticky brzdit. Systém preventivního brzdění v nízkých rychlostech Smart City Brake Support (SCBS) doplňuje SBS v rychlostech 4-30 km/h, uplatní se zejména v městském provozu.
Adaptivní tempomat Mazda Radar Cruise Control (MRCC) samočinně udržuje nejen rychlost jízdy, ale také vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. Funguje až do rychlosti 200 km/h.
Systém monitorování mrtvých úhlů Rear Vehicle Monitoring (RVM) upozorňuje řidiče na vozidla blížící se zezadu v souběžných jízdních pruzích.
Systém upozornění na neúmyslné opuštění jízdního pruhu Lane Departure Warning System (LDWS) sleduje v rychlostech od 65 km/h výš dopravní značení a vydá upozornění v případě, že se auto bez záměru řidiče vychýlí ze směru jízdy.
Ukazatel bezpečné vzdálenosti Distance Recognition Support System (DRSS) vypočítává a zobrazuje časový i délkový odstup od vpředu jedoucích vozidel. Pracuje v rychlostech 30 až 200 km/h.
Signalizace prudkého brzdění Emergency Stop Signal (ESS) upozorní ostatní řidiče na prudké brzdění rychlým blikáním výstražného osvětlení. Funguje od rychlosti 50 km/h výš.
Asistent dálkových světel High Beam Control (HBC) automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly, aby zabránil oslnění ostatních řidičů.
Adaptivní světlomety Adaptive Front-lighting System (AFS) se natáčejí do zatáček.
Asistent pro rozjezd ve stoupání Hill Launch Assist (HLA) zabraňuje nechtěnému couvnutí vozu při rozjíždění v kopci.
Sériově montovaný protiblokovací systém (Anti-lock Brake System, ABS) s elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku (Electronic Brakeforce Distribution, EBD) a brzdovým asistentem (Emergency Brake Assistent, EBA), stabilizačním systémem (Dynamic Stability Control, DSC) a protiprokluzovým systémem (Traction Control System, TCS).

Prodej japonské novinky bude zahájen na podzim, ceny zatím výrobce nestanovil. Do budoucna se počítá i s karosářskou variantou sedan, praktičtější kombi Mazda zatím pro tento model nenabízí a patrně ani nabízet nebude.

Mazda3 (hatchback, 2013)

Mazda3 (hatchback, 2013)

FOTO: Mazda