Společnost Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna, jak napovídá i její název. Z výroby licenčních typů rychle přešla pod vedením konstruktérů Pavla Beneše a Miroslava Hajna k vlastním modelům. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka 30. let Avia B-534.

Historický letoun Avia BH 1

Historický letoun Avia BH 1.

FOTO: Milan Malíček, Právo

Letňanský závod byl založen v roce 1931, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce ale dostala továrna v rámci restrukturalizace průmyslu nové úkoly a začala vedle letadel (například dopravní Avia Av-14) a drobnějších strojírenských výrobků, jako jsou ložiska nebo vstřikovací čerpadla, produkovat nákladní automobily nebo autobusy, které postupně ovládly její výrobní program.

Poměrně dlouho ale letňanská automobilka nevyráběla vozy pod svou značkou. Nejprve od roku 1947 produkovala nákladní automobily Škoda 706 i z nich odvozené autobusy. V roce 1961 pak z vysočanské Pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do 80. let.

Nejznámější byly modré avie – licenční renaulty

Na silnici značku Avia proslavily až typické, většinou modré "saviemy", licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V 80. letech se ročně produkovalo asi 17 000 avií a ještě na počátku 90. let téměř 10 000.

V různých obměnách se původní model řady A vyráběl až do roku 2001, celkem jich vzniklo na čtvrt miliónu. Poté nastoupil nový vůz, jehož vývoj přišel automobilku na čtyři miliardy korun.

Autobus Škoda-Avia 7906 RO se samonosnou karosérií s motorem vzadu.

Autobus Škoda-Avia 7906 RO se samonosnou karosérií s motorem vzadu.

FOTO: ČTK

V letech 1991 a 1992 se původní podnik s 20 000 zaměstnanci a sedmi odštěpnými závody rozdělil do samostatných společností. Akciová společnost Avia vznikla v roce 1992 a o tři roky později do ní vstoupila jako majoritní vlastník jihokorejská skupina Daewoo.

Ani ta ale nedokázala automobilku postavit na nohy. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.

Loni pouhých tisíc vyrobených avií

Počty vyrobených vozů v posledních dvou dekádách většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3500 automobilů, o tři roky později to už bylo 1100 a v roce 2009 zhruba 300. Poté se ale situace začala pomalu zlepšovat a loni automobilka výrazně zvýšila prodej a po více než deseti letech překonala hranici tisíce prodaných nákladních vozů.

V roce 2011 firma vykázala ztrátu přes 260 miliónů korun, o rok dříve 199 miliónů. Loni sice zvýšila tržby meziročně o polovinu na 665 miliónů korun, i tak ale zůstala v zatím neupřesněné ztrátě.