Hlavní obsah

Praktický test - jak se jezdí s fabií s novými a rozbitými tlumiči

Novinky, Martin Žemlička

Jak se bude chovat Škoda Fabia s novými tlumiči a s takovými, které za sebou mají 150 tisíc ujetých kilometrů v extrémních podmínkách? To jsme zjišťovali na vojenském letišti v Milovicích. Rozdíl byl překvapivě velký.

Foto: Škoda Auto

Škoda Fabia se špatnými tlumiči v zatáčkách zvedala pravé zadní kolo.

Článek

Dvě fabie – jedna má nové plynokapalinové tlumiče, druhá má přední i zadní tlumiče opotřebované zhruba na úrovni 50 procent. Reálně tyto tlumiče nemají najeto skutečných 150 000 kilometrů, ale byly záměrně upraveny tak, aby tento stav věrně simulovaly.

Patřičnou úpravou prošla i geometrie a řízení. Nad úpravami osobně dohlížel Jan Kopecký, soutěžní jezdec mladoboleslavské automobilky.

Foto: Škoda Auto

Fabia se špatnými tlumiči

Cíl je snadný: bude se na rozbité ploše letiště v Milovicích auto s „unavenými“ tlumiči chovat výrazně jinak než fabia, která má tlumiče ve stoprocentním stavu? Na obou sériových autech byly obuty patnáctipalcové pneumatiky, tento rozměr je pro fabii podle specialistů automobilky na podvozek ideální z hlediska jízdního komfortu. Na fabii totiž můžete mít kola v průměru 14 až 17 palců.

K čemu jsou dobré tlumiče
Tlumiče podvozku zmírňují nárazy od pérování a poskytují pohodlnější jízdu. Zároveň jsou společně s pneumatikami a brzdami zásadní součástí bezpečnosti každého vozu, protože mají přímý vliv na řízení, brzdění a jízdní stabilitu. Fungující tlumiče zajišťují maximální možný kontakt pneumatik s vozovkou.
Pokud nejsou v dobré kondici, auto má nejen horší jízdní komfort, ale také na všech površích nižší adhezi, má až o 20 procent delší brzdnou dráhu a je hůře ovladatelné. Více se také ničí pneumatiky, v automobilu je pro cestující kvůli větším rázům nižší komfort. S vadnými tlumiči vzrůstá rovněž riziko aquaplaningu, řízení kmitá, zvyšuje se citlivost na boční vítr, na nerovnostech a v kalužích se vůz snadno rozkývá a ztratí stabilitu a přilnavost.
Životnost tlumičů je ovlivněna intenzitou jejich používání a konkrétními podmínkami. Je ohrožena korozí a narušením těsnosti v důsledku působení špíny, soli a vlhkosti. Dalším kritickým faktorem je častá jízda na nekvalitním povrchu, zatěžování vozidla na maximální hmotnost a používání levných náhražek originálních tlumičů.
Zdroj: Škoda Auto

První jízda s „novou“ fabií na rozbité ploše, která simulovala okresní silnici třetí třídy, ukázala, že auto dobře drží vytyčenou stopu a nemá problém se zatáčením. A třebaže některé velké díry neodfiltruje úplně dokonale, dá se s autem jet v rámci možností svižně a s přiměřeným komfortem. Druhé auto s poničenými tlumiči od první chvíle předvádí přesný opak, bylo to až nečekané.

Foto: Škoda Auto

Obě testovací fabie

Řízení táhne mírně doprava, auto v zatáčkách neudrží všechna čtyři kola na silnici, brzy přechází z neutrality k ustřelení zádě. Nerovnosti auto rozkmitají, auto hůře brzdí a celkově nepřináší řidiči jistotu ani komfort.

Na hladké silnici by v přímém směru byl rozdíl nejspíš výrazně menší, jenže když by auto se zničenými tlumiči mělo zatočit, prudce zabrzdit nebo se vyhnout překážce, bylo by to dost nebezpečné. Na rozbité silnici je rozdíl mezi funkčními a výrazně opotřebovanými tlumiči evidentní od první chvíle.

Foto: Škoda Auto

Fabia s novými tlumiči poskytovala výrazně větší jistotu.

Bezprostřední přesednutí z jednoho auta do druhého ukázalo velké rozdíly v jízdních vlastnostech. Jistě, takto zničené tlumiče má patrně málokteré auto, bezpochyby je ale zajímavé vyzkoušet rozdíl. Na STK totiž špatně pracující tlumiče neodhalí, důležitá je tak kontrola v servisu.

Foto: Škoda Auto

Tlumiče a pružiny.

Kupříkladu tlumiče na fabii mají předepsanou kontrolu při 60 000 až 80 000 kilometrech, případná výměna předních tlumičů přijde včetně práce na zhruba 6400 korun. Dobře servisované auto však podle expertů Škody na podvozek zvládne i kilometrový nájezd přes 200 000 km.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám