Hlavní obsah

Nový Mercedes třídy S nepoužívá žárovky, pouze diody

Novinky, maž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nová třída S od Mercedesu přináší hned několik inovací, za všechny například předvídání nerovností vozovky. Stranou by neměl zůstat ani fakt, že třída S už vůbec nepoužívá klasické žárovky.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz třídy S (2013)

Článek

Nová třída S se, jako první automobil na světě, obejde bez žárovek. Automobil totiž kompletně využívá techniku elektroluminiscenčních diod (LED - Light-Emitting Diode). Všechna světla, která nová třída S má, tak spoléhají na diody. Jde o osvětlení silnice, vozidla, interiéru a zavazadlového prostoru. Celkem zde údajně napočítáte téměř 500 diod.

Pro představu: jenom přední světlomety používají 112 diod (56 pro jeden světlomet), zadní svítilny tvoří 35 diod na každé straně (plus 4 diody LED pro zadní mlhové světlo). V interiéru je podle Mercedesu těžko uvěřitelných 300 diod.

Světovou premiérou ve třídě S je rovněž tzv. víceúrovňová funkce brzdových světel, jejich intenzita se v noci nebo při čekání na červeném semaforu snižuje (aby nebyla nepříjemná řidičům za vámi).

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz třídy S (2013)

Diody (v médiích lze vidět i spojení „LED diody“, to je ale pleonasmus, protože zkratka již druhé slovo obsahuje) spotřebují méně paliva (alternátor pracuje na nižší výkon), mají delší životnost a barevná teplota je pro oči protijedoucích řidičů přirozenější než v případě xenonových výbojek.

Většina výrobců zatím nabízí LED pouze pro denní svícení, mezi výjimky patří třeba Seat Leon, který dostal kompletní přední světla z diod (vzadu jsou ale klasické žárovky). Mercedes je první a dosud jediný, kdo má veškeré osvětlení automobilu z LED, trendem příštích let patrně bude nahrazování klasických žárovek právě tímto polovodičovým světelným zdrojem.

Další technickou zajímavostí nového "eska" je rozpoznávání nerovnosti vozovky. Nová třída S to umí jako první automobil na světě. Jaký je princip? Systém nazvaný Road Surface Scan prostřednictvím stereokamery hledá nerovnosti v těsné blízkosti před autem a hned na ně reaguje přizpůsobením podvozku. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám