"Na Ferrari se aktuálně nejdéle čeká na model F12 Berlinetta zhruba devět měsíců, na ostatní vozy je průměrná čekací doba mezi třemi a šesti měsíci v závislosti na ročním období," řekl marketingový ředitel prodejce Scuderia Praha Jiří Rozkošný.

Mimo Ferrari, na které se v minulosti čekalo až dva roky, si lidé v současnosti nejvíc počkají například na Porsche Cayenne S Diesel nebo Hyundai Santa Fe, kde je kvůli vysoké poptávce dodací lhůta kolem šesti měsíců. Až pět měsíců pak musí vydržet zájemci o nový Volkswagen Golf.

Vedle vysoké poptávky, kterou nestíhají výrobci uspokojit, hraje v některých případech roli i umístění výrobního závodu. Například u modelů ze zámořských továren si kupec musí kvůli dopravě připočítat zhruba měsíc čekání navíc. To se týká například VW Beetle vyráběného v Mexiku, Mercedesů ML a GL nebo Fordu Ranger, který k zákazníkům putuje lodí z Jižní Afriky.

Na škodovky se čeká minimálně měsíc

"Pokud si zákazník vybere auto ze skladu, jde o řádově hodiny až dny. Pokud si ho objedná do výroby v Evropě nebo Turecku, pohybuje se dodací doba mezi šesti až deseti týdny," uvedl mluvčí Fordu ČR Martin Linhart.

Na vozy domácí značky Škoda se podle mluvčího pro český trh Vítězslava Pelce standardně čeká čtyři až šest týdnů. Výjimku tvoří Rapid, kde je kvůli vysoké poptávce čekací doba až osm týdnů a v některých specifikacích i déle. Postupný náběh výroby a vysoká poptávka prodloužily i čekání na novou Octavii.

Hyundai uvádí u modelů vyráběných v ČR, které tvoří 70 procent tuzemských prodejů, dodací lhůtu dva až tři týdny. U aut dle speciálních požadavků zákazníka je to šest až osm týdnů.

U Maserati se standardně čeká cca tři měsíce, což by už mělo platit i pro nové Quattroporte, kde byly první dodávky z důvodu náběhu zcela nové produkční linky mírně delší. Kolem tří měsíců od zadání do výroby je standardní čekací doba i u BMW a Mini. Podobně je tomu i u většiny modelů Volkswagenu.

Prodej nových osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí klesl o 16 procent na 36 453 vozů.