Hlavní obsah

Ruční brzdy proti elektromechanickým zatím stále kralují

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Elektromechanické ruční brzdy se v osobních autech velmi zvolna začaly objevovat posledních zhruba deset let. Dnes kromě luxusních modelů najdete obvykle v automobilech stále klasickou páku parkovací brzdy.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Článek

Elektromechanickou parkovací brzdu mohla dostat i nová octavia, po dlouhých diskusích nakonec šéfové vývoje rozhodli ponechat klasické řešení. Zajímavé je, že u VW Golf, postaveném na stejném základu, už ale najdete pouze tlačítko elektromechanické brzdy.

Klasická parkovací brzda má několik výhod: zatažení je obvykle rychlejší. Na opuštěných zasněžených silnicích je její používání vzhledem k účinnosti na zadní kola zábavné a zkušenějším řidičům může i pomoci k odvrácení střetu - to když se auto sune nekontrolovatelně jiným směrem a nic jiného nepomáhá. A koneckonců, zejména konzervativní řidiči ocení určité mechanické spojení s automobilem, což elektromechanické varianty nenabídnou.

Nevýhodou elektromechanických brzd je rovněž to, že v případě vybití baterie nelze s autem pohnout; odjištění je složité, například u Citroënu Grand Picasso je nutné pomocí speciálního klíče pod zadní sedačkou točením povolit sevření brzdy.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi

Jaké jsou naopak výhody elektromechanických brzd, obvykle pracujících se dvěma elektromotory a vřetenovou převodovkou? Proti klasickým pákám zabírají v autě méně místa, umožňují brzdu uvolnit automaticky při rozjezdu a samočinně ji "zatáhnout" při zaparkování. Při nouzovém brždění je účinek přenášený na všechna čtyři kola (u konvenční "ručky" pouze na zadní) a systém při deceleraci využívá i asistenčních systémů typu ABS či ESP.

Elektromechanické brzdy jsou dnes běžnou součástí v luxusních autech (BMW řady 7, Audi A8 apod.), často také v drahých SUV (Range Rover apod.). A například ve všech nových modelech od Porsche už není klasická parkovací brzda. V nižší střední třídě je tomu jinak a u většiny modelů ji najdete, přičemž u některých si lze připlatit za elektromechanickou brzdu. Třeba u Opelu Astra ale toto řešení u vyšších výbav dostanete standardně.

10 nejprodávanějších aut nižší střední třídy - jaký typ parkovací brzdy používají
ModelTyp
Škoda Octaviaruční
VW GolfEM
Hyundai i30ruční / EM
Kia Cee´druční / EM
Renault Méganeruční / EM
Ford Focusruční
Peugeot 308ruční
Opel Astraruční / EM
Toyota Aurisruční
Honda Civicruční
Poznámka EM = elektromechanická brzda, ruční / EM znamená, že EM je za příplatek

Anketa

Který typ parkovací brzdy vám vyhovuje více?
Ruční
86,6 %
Elektromechanická
13,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1536 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám