Článek
Doposud jste v osobním autě mohli mít nejvýše osmistupňovou automatickou převodovku, brzy se to však změní, protože ZF přidává ještě jeden stupeň navíc. Řidiči si tak možná budou připadat jako v tahači, kde jsou běžné dvanáctistupňové převodovky. Jako první okusí devět stupňů majitelé Land Roverů.
Převodovka ZF 9HP je navržena speciálně pro příčné uložení. Nová převodovka je o 6 mm delší a váží o 7,5 kg méně než dosavadní 6stupňová převodovka využívaná Land Roverem. Tradiční spojku nahradilo hydraulické lamelové čerpadlo a dvě zubové spojky.
Nová devítistupňová převodovka má funkci přeskočení stupňů pro rychlejší podřazování během razantního zpomalování. Měnič točivého momentu se systémem vícestupňových tlumičů se údajně stará o plynulejší rozjezd.
Výhodou devítistupňové převodovky je úspora paliva ve vyšších rychlostech i nižší hladina hluku, vždy ale záleží na nastavení konkrétní automobilkou. Hyundai dokonce pracuje na desetistupňovém automatu. Šéf ZF Stefan Sommer vloni prohlásil, že devět stupňů je „přirozenou hranicí“ a další zvyšování by mohlo být spíše kontraproduktivní.
Ostatně, už osmistupňové automaty (má je třeba BMW) jsou zcela postačující z hlediska komfortu a rychlosti řazení. Další přidávání je tak spíše nutností kvůli stále přísnějším emisním limitům, respektive pokutám za nadlimitní emise, protože delší převodové stupně u běžných převodovek logicky zhoršují akcelerační možnosti daného automobilu.
Nová převodovka se vyrábí v závodu ZF Gray Court v Jižní Karolíně.