Vozový park Pražského hradu má k dispozici několik modelů Škoda Superb druhé generace v karosářské verzi liftback. Dosluhující prezident Klaus ale obvykle dával přednost pohodlnějšímu a dražšímu modelu A8 od Audi. Superbem jezdil jen výjimečně, například na loňské oslavy v Mladé Boleslavi u příležitosti spojení automobilek VW a Škoda, jinak dával přednost Audi.

Modelem A8 se vzduchovým pérováním se Klaus nechal vézt i v roce 2007 do Kvasin na odhalení superbu druhé generace; jeho tehdejší vysvětlení, proč nejezdí superbem či jiným českým autem se stalo legendární. "Audi přece jen trošku méně drncá," překvapil tamní zaměstnance.

Audi A8

Audi A8

FOTO: maž, Novinky

Zeman dával během své vrcholné politické kariéry přednost výhradně českým autům. Používal zejména Tatru 700, která je nyní ve sbírkách Národního technického muzea. Seděl obvykle vepředu, kde měl přidělaný zvětšený popelník.

Tatra 700 byla posledním osobním autem z Kopřivnice

Tatra 700 je vůbec posledním osobním vozem s logem Tatry, vyráběla se v letech 1996 až 1999. Technicky šlo o zastaralý model (vycházel z Tatry 613), který se komerčně neprosadil. Ve své době stál 1 649 000 korun.

Zajímavostí byl vzduchem chlazený motor, šlo o osmiválec s objemem 3,5 litru, který se nabízel ve verzi s výkonem 200 koní. Tatra 700 byla dlouhá 5,1 metru a také hodně těžká (pohotovostní hmotnost 1840 kg). Automobil se rozjel až na 230 km/h, jeho spotřeba však byla dosti vysoká (výrobce udával 12,5 l/100 km).

Prodlouženou octavii Zeman tvrdě kritizoval

Dalším autem Zemanovy vrcholné politické éry byla prodloužená verze Škody Octavie liftback. Problémem první novodobé octavie byl totiž velmi malý prostor pro nohy pro cestující vzadu a na světě ještě nebyla ani první generace novodobého superbu. Škoda tak již vyráběnou octavii „natáhla“ o osm centimetrů, které přidala na rozvoru náprav. Octavia Long se dodávala výhradně v nejvyšší výbavě L&K s motorem 1.8 Turbo (150 k).

Škoda Octavia Long

Škoda Octavia Long

FOTO: Škoda Auto

Vůz nebyl v běžném prodeji, a přestože jich Škoda původně zamýšlela dodat státní správě rovné dvě stovky, nakonec bylo předáno jenom 25 kusů. Tuto vzácnou, ručně vyráběnou octavii poznáte podle rozšířeného B sloupku, tj. prostoru mezi předními a zadními dveřmi. Cena jedné Octavie Long byla v roce 1999 rovný milión korun. Zemana ale prodloužená verze příliš nezaujala. Tvrdil, že je malá a vejde se do ní snad jen nejmenší ministr Miroslav Grégr.

"Byli jsme hluboce zklamáni, od normální Škody Octavia se liší jen tím, že je o osm centimetrů delší," řekl tehdy Zeman. Političtí prominenti tak později přesedlali do modelů od Audi (nejčastěji A6 a A8).

Zeman bude nejspíš jezdit superbem

Miloš Zeman zatím oficiálně neuvedl, jakým automobilem se nechá vozit během svého prezidentského období. Vzhledem k tomu, že vždy tvrdil, že čeští politici by měli jezdit v českých automobilech nebo alespoň ve vozidlech vyrobených v Česku, dá se s jistou mírou pravděpodobnosti předpokládat, že bude k cestám využívat současný model superb (na podzim přijde faceliftovaná verze).

Ačkoliv je Zeman rodák z Kolína, miniautomobil z továrny TPCA by asi nepůsobil příliš reprezentativně (nehledě na nízkou praktičnost) a ani produkce nošovické továrny by příští hlavu státu příliš neuspokojila.

Mimochodem, v den zveřejnění výsledků druhého kola přímé volby hlavy státu se nechal Zeman vozit superbem první generace, seděl tradičně na místě spolujezdce.