Ve vozech třídy E slaví světovou premiéru řada nových nebo upravených bezpečnostních a asistenčních systémů. Ty se objeví rovněž v nové třídě S, nejluxusnějším modelu od Mercedesu, který na trh vstoupí ještě letos.

Základem jsou nové senzory, které spolupracují s tzv. stereokamerou, která má dva objektivy a nahrazuje dřívější monokameru. Kamera je umístěna za oknem poblíž vnitřního zpětného zrcátka. Dva objektivy umožňují prostorové snímání před vozidlem se zorným úhlem 45 stupňů do vzdálenosti až cca 50 metrů. Mercedes uvádí, že celkový dosah činí 500 metrů. Kamerové snímání v rozsahu 360 stupňů hlídá všechny čtyři strany vozidla a umožňuje dokonce i virtuální pohled na vozidlo seshora.

Na co slouží data ze stereokamery? Ta zpracovávají další systémy (zejména integrovaný radar), které pomocí algoritmů vyhodnocují ostatní vozidla. Systém rozpozná protijedoucí, vpředu jedoucí a ze stran jedoucí vozidla, dále chodce a různé druhy dopravních značek a to včetně horizontálního značení na vozovce. Systém zná jejich polohu a směr pohybu.

Mercedes-Benz třídy E (kabriolet a kupé, 2013)

Mercedes-Benz třídy E (kabriolet a kupé, 2013)

FOTO: Mercedes-Benz

K čemu to všechno? V případě hrozící srážky systém upozorňuje řidiče na toto nebezpečí a pomocí adaptivního brzdového asistenta sám zpomaluje. To ale ve světě luxusních aut není nic neobvyklého. Mercedes přidává navíc brzdový asistent Bas Plus, ten dokáže poprvé rozpoznávat také provoz v příčném směru a chodce. Až do rychlosti jízdy 50 km/h dokáže zabránit kolizi. Nový Pre-Safe Plus dokáže rozpoznat hrozící náraz zezadu a aktivuje zadní výstražná světla. Cestujícím v Mercedesu navíc přitáhne bezpečnostní pásy na předních sedadlech a zabrzdí vozidlo, aby nedošlo k dalšímu posunu vpřed.

Mezi další vychytávky patří systémy, které se postupně dostávají i do automobilů nižších tříd. Jde například o automatické parkování, kdy systém dovede zaparkovat podélně i příčně. Jde také o systém pro samočinné přepínání dálkových a potkávacích světlometů, asistent řízení pro udržení v jízdním pruhu nebo zobrazení dopravních značek na palubním displeji. Všechny tyto vymoženosti (byť s jinou technikou) má například i třetí generace Škody Octavia.