Pokud budeme počítat i první octavii, tak v pořadí čtvrtá generace octavie se o dost zvětšila, je až o metrák lehčí a nabídne více komfortních a bezpečnostních prvků než jakákoliv škodovka v historii. Ani superb nenabízí takovou plejádu příplatkových prvků, jakkoliv v případě octavie nejde o levné prvky výbavy a většina řidičů je patrně při vyplňování objednávky chtít nebude. Důležité ale je, že je octavia má v nabídce a patří díky tomu k technicky vyspělým modelům. Jde například o adaptivní tempomat, Lane Assistant (udržování v jízdním pruhu), rozpoznávání dopravních značek nebo samočinné parkování (příčně i podélně).

Samotný design působí moderně a robustně. Nejde o žádný "odvaz" jako například v případě Alfy Romeo, ale pohled na novou octavii je velmi příjemný - obzvláště v červeném provedení nebo modré metalíze. Otázkou je, zda tomu tak bude i v budoucnu, až se se vzhled "okouká" a české silnice zaplaví tisíce octavií.

Škoda Octavia (2013)

Škoda Octavia (2013)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Octavia citelně narostla do délky a do šířky: nový model je o 90 mm delší a o 45 mm širší. Rozvor náprav je větší dokonce o 100 mm. Na délku tedy nový model měří 4659 mm, a rozměrově se tak velmi přiblížil modelům střední třídy. Zavazadlový prostor narostl o zanedbatelných 5 litrů na nynějších 590 l.

V kabině je mnohem více místa než u minulé generace, platí to zejména pro prostor na lokty a kolena na zadních sedadlech. Tím se octavia přiblížila autům střední třídy. Na délku ale stále nedosahuje například na mondeo, a proto ji automobilka logicky řadí do nižší střední třídy.

Zklamáním je nicméně prostor pro hlavu vzadu, kdy se cestující nad 180 centimetrů dotýkají hlavou čalounění. Je to kvůli pantům zadních dveří a výztuhám, takže vyšší cestující se musí v sedačce posunout níže. Mimořádně bohatý prostor pro nohy jim to umožní, jakkoliv to na delších cestách není úplně příjemné.

Škoda Octavia (2013)

Škoda Octavia (2013)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Velmi dobře se hledá pozice za volantem, možnosti seřízení volantu a sedačky jsou tradičně velmi dobré. V nabídce budou dva volanty, tříramenný by mohl mít tlustší věnec, ale jinak je jejich průměr přiměřený a odpovídající zaměření vozidla. Konzervativní řidiče jistě potěší klasická ruční brzda, elektromechanické variantě třetí generace octavie odolala, ačkoliv se o tom během vývoje vedly diskuse. Nové je startování tlačítkem na sloupku volantu podobně jako u superbu.

Nové prvky výbavy pro Octavii III
Aktivní kapota pro ochranu chodců
Elektricky ovládaná panoramatická střecha
Bi-xenonové světlomety s LED pro denní svícení
Zadní světla s LED
Ochrana proti natankování nesprávného paliva
Phone box (zesilovač GSM signálu)
Barevný displej Maxi DOT
Kessy (bezklíčové otevření/zavření dveří + startování)
Dvouzónová klimatizace Climatronic
Kolenní airbag řidiče, boční airbagy vzadu
Dotykové displeje (velkost obrazovky 5,8“ až 8“)
Adaptivní tempomat
Parkovací asistent
Asistent dálkových světel (samočinně mění potkávací/dálková světla)
Detekce únavy řidiče
Lane Assistant (udržování v jízdním pruhu)
Rozpoznávání dopravních značek

Snad jediným detailem, který snese kritiku, je nová řadicí páka. V případě manuální převodovky (je stejná jako v rapidu) je proti té minulé málo robustní. Je vysoká a úzká a jakkoliv si na její tvar zvyknete, minulá byla na pohled hezčí. Skvělá je ergonomie, okamžitě víte, co který ovladač udělá - s jedinou výjimkou - a tou je nastavování například asistenčních systémů, k jejich konfiguraci je napoprvé lepší sáhnout po přehledném papírovém manuálu.

A jak octavia jezdí? I s konstrukčně levnější klikovou nápravou dodávanou pro méně a středně výkonné motory je jízda komfortní i jistá. Auto jezdí předvídatelně a není třeba jej nutit do zatáčení, volantem vytyčenou stopu drží velmi dobře. Octavia se chová neutrálně i při prudším průjezdu, nerozhodí jej ani série zatáček naskládaných za sebou. Zde se projevilo pečlivé naladění podvozku. Dobrá je i odezva od volantu, jakkoliv je řízení pocitově lehčí než u minulé octavie.

Škoda Octavia (2013)

Škoda Octavia (2013)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Úplně nejslabší motor, tj. dvanáctistovka s výkonem 63 kW nebyl pro novinářské jízdy k dispozici, sáhli jsme proto po silnější variantě (77 kW), která se dodává s manuální převodovkou. Motor se ochotně nechá vytočit a předvádí solidní zrychlení. Otázkou je, jak se bude chovat při plném zatížení (v testovaném autě jeli dva lidé), ale troufneme si tipnout, že tato verze nebude mít problém. Slabší ale patrně ano, více ukáže až praktický test.

Spotřeba se při dynamické jízdě ustálila na deseti litrech benzínu, což je hodně, v praxi - při trochu lehčí pravé noze - by snad neměl být problém jezdit za osm. Motor je dobře odhlučněn, při jízdách po portugalských dálnicích jsme ale zaznamenali výraznější hluk kol. Mimochodem, zkoušené auto mělo sedmnáctipalcová litá kola obutá do letních pneumatik Pirelli.

Bez chyby je zavazadlový prostor nové octavie - nabídne 590 litrů, má nízkou nakládací hranu a pravidelný tvar. Navíc jde o karoserii typu liftback, čili se vyklápí zadní víko i s prosklením, což velmi zvyšuje praktičnost. Zadní sedačky jdou sklopit, vytvoří sice malý schod, ale to příliš nevadí, protože je velmi malý. Sedáky vyjmout nejdou, ty jsou přidělány napevno. V nejlevnější výbavě nejsou zadní sedačky dělitelné.

Nová octavia bude k dostání ve třech výbavových stupních – Active, Ambition a Elegance. Nejlevnější bude verze 1,2 TSI (63 kW) Active za 334 900 korun.