Díky vyvážené kombinaci atraktivního vzhledu, bohaté výbavy a výborných jízdních výkonů si drží velmi dobré postavení také na českém trhu. A nyní tento vůz pro volný čas a rekreaci (SUV) nastupuje s mírně modifikovanou tváří, změněným interiérem a silnějším turbodieselem.

Navíc se přidávají nové prvky výbavy - z volantu ovládané integrované audio s kazetovým přehrávačem a měničem na 6 CD (Sport a Elegance), praktická síť do zavazadlového prostoru, přepracovaná schránka před spolujezdcem, vyhřívaná nebo chlazená schránka ve středové konzole, velkoplošné, elektricky ovládané střešní okno pro verzi Elegance (na přání pro Sport) aj.

Výkonnější motor

Nástup stokilowattového turbodieselu Nissan 2.2dCi je významným krokem k upevnění předního postavení X-Trailu v jeho třídě. Začleněním poslední generace přímého vstřikování paliva commonrail s turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek a větším mezichladičem stlačeného vzduchu se výkon 84 kW (114 k) a točivý moment 270 Nm předchozí generace motoru podstatně zvýšil na současných 100 kW (136 k) a 314 Nm.

Maximální rychlost vozu se šestistupňovou přesnou, ručně řazenou převodovkou tak dosahuje 180 km/h a zrychlení je lepší o 2,2 sekundy - z 0 na 100 km/h to XTrail nyní zvládne za 11,5 s. Kombinovaná spotřeba paliva přitom zůstala na velmi příznivé úrovni 7,2 l nafty na 100 km.

Je o něco kratší

Nový X-Trail z vnějšku snadno rozeznáte podle decentních stylistických změn, zahrnujících novou masku, nové nárazníky vpředu i vzadu, chromované dveřní kliky a nová zadní světla. Nárazníky jsou o něco kompaktnější než dříve, takže celková délka vozu klesla z 4510 mm na 4455 mm.

Tím se mimo jiné zvýšily nájezdové úhly a znatelně se tak zlepšila i průchodnost vozu v terénu. Auto je tak s to zvládnout i středně těžký terén. Na silnici jsou jeho jízdní vlastnosti doslova excelentní.

X-Trail, zacílený na aktivní trávení volného času, se vypracoval na samotný vrchol své třídy díky záviděníhodné směsi atraktivního image a výjimečných schopností.

Klíčem ke špičkovým výkonům X-Trailu je přitom elektronicky řízený systém ALL-Mode 4x4, který v reálném čase automaticky přepíná mezi pohonem přední nápravy a všech kol v závislosti na okamžitém stavu povrchu vozovky a chování vozu.

Důraz na bezpečnost

Ve výbavě nového X-Trailu se objevil také ESP+, nejnovější protiprokluzový a stabilizační systém, automaticky monitorující trakci kol. Kombinací aktivace brzd a tahu motoru pak podle potřeby jednotlivá kola buď přibrzďuje, nebo jim naopak přidává větší porci výkonu.

ESP+ je spojen s elektronicky ovládaným plynem, elektronickým samosvorným diferenciálem LSD, nejnovější generací protiblokovacího systému ABS s děličem brzdné síly EBD, mechanickým brzdovým asistentem NBA a kontrolou trakce TCS.

Nový Nissan X-Trail je samozřejmě ve všech stupních výbavy k dispozici také v plně pětimístné užitkové verzi N1 s možností odpočtu DPH.

Konkurenty XTrailu jsou např. Toyota RAV-4, Land Rover Freelander či Hyundai Santa Fe. Ve srovnání s naší testovanou nejdražší verzí 2,2 dCi Elegance za 1 069 000 Kč lze nejlevnější X-Trail ve výbavě Comfort a s benzinovým čtyřválcem 2.0 (140 k) pořídit už za 777 000 Kč.

Jestliže se brzy po začlenění X-Trailu do automobilové společnosti začalo o tomto voze hovořit s respektem, pak o modernizovaném provedení s výkonnějším turbodieselem se dá směle říci, že jde o jednu z nejlepších verzí ve své třídě.