„Působením UV záření ztrácejí pneumatiky svoji pružnost a po delší době dochází ke vzniku mikrotrhlin na bočnici pneumatiky. Z pryže pneumatiky se totiž postupně uvolňují antioxidanty,“ říká Vojtěch Schwangmaier ze serveru Pneumatiky.cz. Ideální je tedy parkovat s automobilem v chladné garáži nebo ve stínu.

„U auta, které hodně stojí, je negativní dopad záření slunce větší, pohybem se na povrch dostávají změkčovací látky, které naopak zpomalují stárnutí,“ řekl pro Novinky.cz marketingový specialista Bridgestone ČR Jaroslav Třetina.

Vysoké teploty neovlivňují jenom životnost, ale také tlakové zatížení pneumatiky. Výrobce Nokian Tyres uvádí, že každých 10 stupňů Celsia zvyšuje tlak v pneumatice o 10 kPa (0,1 bar). S tím je potřeba počítat při huštění, kdy teplota v chladné garáži je řádově nižší než teplota venku. Tlak je navíc vždy nutné měřit u nezahřáté pneumatiky.

Tlak při teplém počasí může překonat doporučenou hodnotu a pneumatika bude přehuštěná. „Při přehuštění dochází ke změně plochého tvaru běhounu na oválný, pneumatika se stává nepružnou a nedostatečně kopíruje terén. Jízda je tak nekomfortní a navíc se zvyšuje hlučnost pneumatik,“ říká Schwangmaier.

Většina pneumatik je špatně nahuštěná

Z průzkumu společnosti Bridgestone vyplývá, že 71 procent automobilů jezdí na špatně nahuštěných pneumatikách. Téměř 12 procent používaných pneumatik navíc bylo opotřebováno tak, že jejich hloubka dezénu je pod minimální hodnotou požadovanou legislativou EU, která činí 1,6 mm.

Správné nahuštění pneumatik je dobré kontrolovat alespoň jednou měsíčně. Tabulky správných hodnot huštění najdete v manuálu k vašemu vozu, často bývají nalepené na víčku nádrže.

Tlak vzduchu v pneumatice výrazně ovlivňuje velikost valivého odporu, který patří mezi klíčové faktory ovlivňující výši spotřeby paliva vozidla. V závislosti na typu silnice a jízdním stylu připadá na valivý odpor 18 až 26 procent celkové síly, kterou musí vozidlo vynaložit na překonání všech jízdních odporů. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatice zvyšuje velikost valivého odporu, má přímý vliv na hospodárnost jízdy a množství vypouštěných emisí.