O novém benzínovém litrovém tříválci Ford prohlašuje, že jde o nejhospodárnější motor v dosavadní historii automobilky. Motor o výkonech 74 kW (100 k) a 92 kW (125 k) vyrábí továrna v německém Saarlouis. Jeho spotřeba dosahuje v případě modelu focus 4,8 l/100 km, respektive 5,0 l/100 km v případě silnější verze.

Motůrek (Ford o něm tvrdí, že jeho půdorys je velký jako list papíru A4) využívá přeplňování turbodmychadlem a přímého vstřikování paliva do válců. Točivý moment motoru dosahuje nejvyšší hodnoty 170 Nm v rozmezí 1400 až 4500 otáček.

Ford zvítězil v celkovém hodnocení i v kategorii motoru do 1 litru zdvihového objemu. Anketu vyhlašuje odborný magazín Engine Technology International a o výsledcích rozhoduje hlasování 76 novinářů z pětatřiceti zemí celého světa. Ve třináctileté historii ankety Engine of the Year je to poprvé, kdy v ní zvítězil Ford.

Motor roku 2012 - výsledky
pořadí, motor (modely, do kterých se montuje)
body
1. Ford 999 ccm tříválec turbo (Ford Focus) 401
2. Volkswagen 1.4-l TSI Twincharger (VW Polo, Beetle, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Sharan, Touran/Cross Touran, Passat CNG, Touran/Cross Touran CNG, Audi A1, Audi A3, Seat Ibiza FR, Alhambra, Cupra, Škoda Fabia RS) 288
3. Ferrari 4.5-l V8 (Ferrari 458 Italia, 458 Spider)224
4. GM 1.4-l (Chevrolet Volt, Opel Ampera) 212
5. BMW 2-l twin-turbo (BMW 125i, 320i, 328i, 520i, 528i, Z4 20i, Z4 sDrive 28i, X1 20i, X3 20i, X1 28i) 199
6. BMW/PSA 1.6-l turbo (Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Coupe/Roadster Cooper S, Mini Cooper Works, Clubman Cooper Works, Coupe/Roadster Cooper Works, Peugeot 207, 207cc, 208, 308, 308cc, 3008, 508, 5008, 308 GTI, RCZ, Citroën DS3, C4 Picasso/Grand Picasso, C5, DS5, DS5, DS3 Racing, DS4, DS4 Racing) 162
7. BMW 3–l turbo šestiválec (BMW 1 Series, M Coupé, 335is, Z4 35is) 160
8. BMW M 4–l V8 (BMW M3 Coup&, M3 Convertible) 128
9. Audi 2.5–l 4válec turbo (Audi TT RS, RS3 Sportback) 126

Mezi technické zajímavosti vítězného motoru patří sběrné výfukové potrubí odlité přímo do hlavy válců (snižuje teplotu výfukových plynů), speciální litinový blok motoru (zahřeje se rychleji než obvykle používaný hliníkový).

Oba hlavní řemeny jsou ponořeny v olejové lázni, což podle Fordu znamená tišší a účinnější chod motoru. Tříválce mají kvůli vibracím nekultivovaný chod, tříválec od Fordu má setrvačník vyvážený údajně tak, že jeho kmity působí proti kmitům klikové hřídele.