Podle Remka zatím v tuzemsku není příliš velký zájem o auta s motory na alternativní pohony, zejména kvůli vyšší pořizovací ceně, která je zhruba dvojnásobná proti klasickým autům. "Ono si to dost lidí rozmýšlí, zda si takové vozidlo pořídí, protože se jim to vlastně nevyplatí. Zatím tady není žádný motiv nebo žádná motivace zákonná nebo legislativní, která by to podpořila," řekl.

Na konferenci zazněl příklad Švýcarska, kde vláda zpočátku podporovala nákupy těchto aut a jejich majitelé byli zvýhodněni například parkovacími místy v centrech měst.

Zájem o auta na plyn roste kvůli drahému benzínu

V Česku je podle Prokopce kolem 40 veřejných čerpacích stanic na plyn a asi dalších 150 míst uvnitř podniků, které alternativní auta používají. Firmy proto podle něj s doplňováním plynu nemají problém, ale mohou ho mít naopak běžní lidé. "Ta omezená síť čerpacích stanic CNG, která v České republice existuje, je takový psychologický blok pro lidi," řekl Prokopec. Stejné problémy podle něj souvisejí také s rozvojem elektrických aut.

Zájem o auta na plyn podle Prokopce roste zejména v posledním roce a půl, kdy začala výrazně zdražovat klasická paliva. Hlavní výhody aut na plyn nebo elektřinu vidí v úsporách za nákup pohonných hmot, tišším a ekologičtějšímu provozu. Problémy jsou kromě nedostatku čerpacích stanic a vyšší pořizovací ceně auta také s kratší dojezdovou vzdáleností.

Alternativní pohony mají nevýhody

Dílčí problémy mají elektrické a plynové motory i podle Remka. Hlavní rozdíl proti klasickým spalovacím motorům je podle něj v tom, že nedokážou vyvinout stejně velkou energii. "Spalovací motor na kapalné, třeba i nějaké alternativní kapalné palivo, má největší potenciál do budoucnosti," poznamenal Remek. Alternativní pohony ale mají podle odborníků výhody třeba při kratších dojezdových vzdálenostech ve městech.

Konference odborníků o alternativních pohonech aut se konala při příležitosti otevření vědecko-technického centra v Roztokách u Prahy, jehož výstavba stála 450 miliónů korun. Stovka vědců tam bude pracovat na vývoji a výzkumu motorů. Vědecký park byl dostavěn na konci loňského roku, od té doby fungoval ve zkušebním provozu.