Mercedes-Benz s první generací CLS založil segment čtyřdveřových „kupé“. Kupé sice může mít nejvýše dvoje dveře, přesto se termín „čtyřdveřové kupé“ rychle vžil, ba co víc, ostatní výrobci se Mercedesem inspirovali. Na trh se tak dostal například Aston Martin Rapide, Porsche Panamera, Volkswagen Passat CC, Audi A5 a A7 Sportback. Kupé se čtyřmi dveřmi chystalo i BMW, ale až v roce 2011 se objevila sériová verze s interním kódem F06.

Design verze Gran Coupe vychází z již dříve představené modelové řady 6, která se dosud nabízela ve dvou karosářských verzích – kupé a kabrio. Verze Gran Coupe, určená pro čtyři cestující (automobilka model označuje jako 4+1), je logicky nejdelší – oproti kupé o celých 111 mm. Vzadu se ale pohodlně usadí nejvýše dva cestující, pravdou ovšem je, že na nouzový převoz pátého cestujícího nemá většina konkurentů připraven bezpečnostní pás (CLS, Panamera, A7).

BMW řady 6 Gran Coupé

BMW řady 6 Gran Coupe

FOTO: BMW

Délka přes pět metrů

Gran Coupe měří 5007 milimetrů a má rozvor náprav 2968 mm. Zavazadlový prostor nabídne v základním uspořádání 460 litrů, po sklopení zadních sedaček pak 1265 litrů. Podvozek vychází z řady 6, která stojí na základech BMW řady 5, tedy automobilu vyšší střední třídy. Svými rozměry se ale 6 Cran Coupe blíží nejluxusnější a největší řadě, kterou má BMW v nabídce, tj. sedmičce.

V nabídce jsou stejné motory jako pro kupé a kabrio řady 6 – tj. benzínový šestiválec a osmiválec a šestiválcový diesel, přičemž nejsilnější benzínovou verzi 650i lze mít až od podzimu. Nejsilnější motor se jako jediný nabízí také s pohonem všech čtyř kol (systém xDrive). Standardem je osmistupňový automat od ZF, s manuální převodovkou tento model nedostanete.

BMW řady 6 Gran Coupé

BMW řady 6 Gran Coupe

FOTO: BMW

Tři motory v nabídce, v prodeji zatím jen dva

Model 640i pohání benzínový osmiválec s největším výkonem 320 koní při 6000 otáčkách, točivý moment má hodnotu 450 Nm a je dostupný už od 1300 otáček. Všechny motorizace mají nejvyšší rychlost elektronicky omezenou při 250 km/h. Nejrychleji na stovku zrychlí model 650i za 4,6 s (xDrive dokonce za 4,5 s), 640d a 640i tuto disciplínu zvládnou za shodných 5,4 s.

Přeplňovaný vznětový šestiválec se vyznačuje stupňovitým přeplňováním a přímým vstřikováním common-rail (313 k a 630 Nm); vrcholným provedením je BMW 650i Gran Coupe s novým osmiválcem (450 k a 650 Nm) vybaveným dvojicí turbodmychadel, přímým vstřikováním a rozvodem Valvetronic.

Nepříjemným překvapením jsou ceny, které jsou zhruba o 500 tisíc korun vyšší než u srovnatelné konkurence. Verze 640i stojí 2 025 000 korun, 640d pak o 70 tisíc více. Na podzim se začne prodávat 650i, u které je předběžná cena 2 392 500 korun.

BMW řady 6 Gran Coupé

BMW řady 6 Gran Coupe

FOTO: BMW