Článek
Tohle auto naživo nevypadá úplně hezky, popravdě jeho design je čistě účelový. Britská automobilka Radical začala nabízet u modelu SR3 novou verzi SL (Street Legal), která bude stát 69 tisíc liber, tj. zhruba dva milióny korun. Málo to není, ale tohle auto zrychluje jako nejlepší sportovní auta a jak jsme zjistili během krátké jízdy na mosteckém okruhu, skvěle se i ovládá.
Nutno dodat, že tenhle „nabušený roadster“ nemůže v maximální rychlosti s těmi nejrychlejšími sériovými auty soupeřit. Dech mu dojde při pouhých 259 km/h, což je v praxi více než dost, opravdové supersporty jezdí přes 300 km/h.
SL pohání dvoulitrový, vzadu umístěný přeplňovaný čtyřválec původem od Fordu. Jeho největší výkon činí rovných 300 k a jedním dechem dodáváme, že pohotovostní hmotnost SL činí pouhých 775 kilogramů. Vzhledem k tomu, že jde o otevřené auto, je nutné mít přilbu a podstatnou výhodou při ježdění je také slunné počasí. To naštěstí panuje i během našich jízd, takže stačí počkat, až se doruda rozžhavený motor trochu zchladí, nasoukat se do úzkého interiéru a vyrazit.
První tři kola v Mostě absolvuji coby spolujezdec závodníka David Vršeckého: v zatáčkách prý dosahujeme bočního přetížení 2,2 G, což jsou parametry slušnější atrakce na Matějské. V zatáčkách je cítit hravost podvozku s poháněnou zadní nápravou. Autu v rukou Vršeckého řízeně vybočuje záď, obvykle ale jedeme čistou stopu.
Na cílové rovince musím tlačit hlavu dolů, jak mi proudící vítr rve helmu z hlavy. Mrknu na digitální rychloměr a vidím překvapivé číslice - 120. Hned mi ale dochází, že to musí být v mílích za hodinu, takže cílovou rovinkou prolétáme zhruba dvoustovkou. Každou vteřinu urazíme 53 metrů, což je v takhle nízkém a otevřeném autě vcelku zážitek.
Ještě lepší je ale SL řídit. Při rozjezdu používáte spojku, následně už jenom drobnými pádly pod volantem „cvakáte“ vyšší rychlosti (pravé tlačítko) nebo podřazujete. Sekvenční převodovka řadí rychle, malý volant se dobře drží a je velmi sdílný v tom, co se děje pod předními pneumatikami. Během tří, možná až velmi opatrně zajetých kol, se na limit auta nikdy nedostanu, i tak je jízda velkým zážitkem. Auto se dle předpokladů ochotně vrhá do zatáček, kde předvádí výtečnou neutralitu.
V Česku se zatím neprodalo jediné SL
Těch pár minut během tří odkroužených kol za volantem Radicalu SL samozřejmě jeho možnosti pouze naznačí, i tak je byl můj první dojem pozitivní. Trochu může vadit přeplňování turbodmychadlem, ale turboefekt je buď malý, nebo jsem si jej při hledání ideální stopy nevšimnul. Auto se řídí na dnešní dobu syrově - naštěstí vám nepomáhá armáda elektronických pomocníků (ani ABS), spoléhat se musíte pouze na své řidičské umění.
Posádka je chráněna ochranným obloukem a trubkovým skeletem, který splňuje bezpečností požadavky FIA. Při jedné z havárií na okruhu Spa narazil jezdec ve 200 km/h do svodidel a z nemocnice se údajně vrátil ještě ten den s lehkými pohmožděninami. V případě této havárie šlo o výkonnější model SR8 RX, který ovšem používá podobný technický základ jako SL.
Radical SR3 SL i přes homologaci pro běžný silniční provoz se tak jako tak nejvíce hodí na závodní tratě a silnice. Základní cena překračující dva milióny korun je sice hodně vysoká, na okruhu vám SL ale nabídne podobné zážitky jako jednou tak drahá auta. Navíc v tomto autě vás nikdo nepřehlédne - v Česku zatím nebylo prodáno jediné a letos se počítá s prodejem 3 až 5 kusů.