O novém litrovém tříválci Ford prohlašuje, že jde o nejhospodárnější motor v dosavadní historii automobilky. Motor o výkonech 74 kW (100 k) a 92 kW (125 k) vyrábí továrna v německém Saarlouis. Jeho spotřeba dosahuje 4,8 l/100 km, respektive 5,0 l/100 km v případě silnější verze. Slabší stokoňovou verzi zatím tuzemské zastoupení nemá uvedenu v ceníku.

Motůrek (Ford o něm tvrdí, že jeho půdorys je velký jako list papíru A4) využívá přeplňování turbodmychadlem a přímého vstřikování paliva do válců. Točivý moment motoru dosahuje nejvyšší hodnoty 170 Nm v rozmezí 1400 až 4500 otáček.

Ve výbavě Trend si za něj tuzemské zastoupení účtuje 463 990 korun, což je o deset tisíc více než za čtyřválcovou šestnáctistovku se stejným výkonem. Rozdíl oproti základnímu turbodieselu je také překvapivý - vznětový motor s výkonem 95 koní je o pouhých 17 tisíc dražší. Jeho točivý moment činí 230 Nm, kombinovaná spotřeba paliva dle laboratorních měření uvádí 4,5 l /100 km.

Motor 1.0 EcoBoost

Motor 1.0 EcoBoost

FOTO: Ford

Stejný výkon, různé motory

Zajímavé je srovnání motorů čtyřválcového 1,6 Ti-VCT (125 k) a stejně výkonného tříválce. V normované spotřebě je čtyřválec horší o 0,9 litru na sto ujetých kilometrů, je rychlejší o zanedbatelné 3 km/h (196 km/h vs. 193 km/h), je lepší i v disciplíně 0-100 km/h - 10,9 vs. 11,3.

Zodpovědět otázku, který agregát je kultivovanější (a nejenom laboratorně úspornější), umožní až přímé srovnání v reálném provozu. Důležité je zmínit, že tříválec dostal manuální šestistupňovou skříň, čtyřválec má o jeden stupeň méně.

Motor 1.0 EcoBoost se ještě letos objeví také ve Fordu C-Max, novém B-Max a později i v dalších, dosud nespecifikovaných modelech.