Nová Zafira Tourer se jistě nebude líbit každému. Mohutná přední maska navozuje pocit „rychlosti“ i když auto stojí, což u rodinného MPV sice není úplně žádoucí, ale v době, kdy se pomalu stírají technické rozdíly mezi většinou aut, získává výrazný vzhled zákazníky na svou stranu.

Novinka od Opelu se vyrábí v bochumském závodě v Německu a na český trh se dostane v březnu. Spolu s ní se bude prodávat i minulá generace zafiry (s přídomkem Classic).

Opel Zafira (2012)

Opel Zafira (2012)

FOTO: Opel

Pojďme se ale podívat na nový model. Oproti předchozí generaci se rozchod i rozvor zvětšily. Rozvor je nyní 2760 mm (+57 mm), rozchod vpředu 1584 mm (+96 mm) a rozchod vzadu 1588 mm (+78 mm).

Zatímco dvě sedadla ve třetí řadě se dají nadále sklápět do podlahy zavazadlového prostoru, sedadla ve druhé řadě už netvoří společná třímístná lavice, ale tři individuální sedadla. Ta se dají sklápět (pak je podlaha téměř rovná a můžete do zafiry nasoukat klidně dvoumetrovou almaru). Sedadla se dají nezávisle podélně posouvat o 210 mm (až o 280 mm u příplatkového systému Lounge Seating).

Zavazadlový prostor má objem 710 litrů (při pětisedadlové konfiguraci), což je o 65 litrů více než minulá zafira. Největší možný objem je 1860 litrů (+40 litrů), tj. v případě sklopení sedadel druhé a třetí řady.

Opel Zafira (2012)

Opel Zafira (2012)

FOTO: Opel

Vzdušný interiér  

Interiér je po usednutí vzdušný - prostoru je dostatek. Ve třetí řadě sedadel už to tak slavné není, ale pokud se uskromní cestující před vámi, dá se jezdit v zafiře v sedmi lidech. Díky příplatkovému systému pro posun sedadel je i prostřední sedadlo druhé řady plnohodnotné.

Opel Zafira (2012)

Opel Zafira (2012)

FOTO: Opel

Řízení je kolem středové polohy necitlivé, jeho přesnost není špatná, ale ničím neexceluje. Zafira v zatáčkách není tak poddajná jako třeba Ford S-Max a více cítíte přesun hmoty. Při svižné, ovšem nikoliv vysloveně dravé jízdě, zafira plně postačuje. Pro „sportovně“ založené otce od rodiny je v zafiře tlačítko „Sport“, které přitvrdí tlumiče a podvozek se v zatáčkách tolik nenaklání, naladění posilovače řízení je ale prakticky stejné.

Zkoušený nejsilnější dvoulitrový turbodiesel (165 k) má příjemný nástup výkonu, který stoupá lineárně. Také odhlučnění bylo dobré, byť šlo o nezajetý a navíc studený motor.

Opel Zafira (2012), v prodeji je i minulá generace (vpravo).

Opel Zafira (2012), v prodeji je i minulá generace (vpravo).

FOTO: Opel

Zafira Tourer má přední nápravu z modelu Insignia, zadní náprava je technicky jednodušší – jsou zde vlečená ramena spojená torzně pružnou příčkou s Wattovým přímovodem. Stejné řešení má i Astra, model nižší střední třídy. Komfort odpružení byl i na osmnáctipalcových kolech velmi dobrý. Náprava Zafiry Tourer ponechává dostatečný prostor pro montáž integrovaného nosiče na kola FlexFix, ale zase nedovoluje konstruktérům instalovat pohon všech kol.

Bude i CNG a LPG 

Pro Opel Zafira Tourer budou k dispozici tři verze turbodieselu 2.0 CDTI s přímým vstřikováním paliva Common Rail, stejné jako jsou v modelových řadách Astra a Insignia. Patrně půjde o nejprodávanější motorizace. Slabší verze dosahují výkonu 81 kW (110 k) a 96 kW (130 k), nejvýkonnější motor má 121 kW (165 k). K dispozici bude i CNG a LPG verze.

Zážehové motory zastupují dva turbodmychadlem přeplňované čtyřválce 1,4 litru s výkony 88 kW (120 k) a 103 kW (140 k). Motory se standardně kombinují se šestistupňovou manuální převodovkou. V nabídce je i základní osmnáctistovka s výkonem  86 kW (115 k) a 103 kW (140 k). Kromě základních motorů mají všechny šestistupňovou manuální převodovku – připlatit lze i za automat.

Opel Zafira (2012)

Opel Zafira (2012)

FOTO: Opel

Novinkou je adaptivní tempomat a nové adaptivní světlomety s názvem Advanced Forward Lighting system (AFL). Nová světla v kombinaci s kamerou sama měří vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu nebo protijedoucích vozidel, a podle toho nastavuje dosah tlumených světel. Přepracovaný byl i systém pro čtení značek – nyní lépe čte dodatkové tabulky a umí většinu dopravních značek používaných v Evropě.

Nový je i systém pro varování před kolizí – pokud jedete příliš blízko auta před vámi, systém vás akusticky varuje. Pokud je srážka nevyhnutelná, zafira začne sama brzdit. Systém je ale záměrně nastaven tak, aby auto nebrzdilo příliš prudce a úplně nezastavilo – pouze přibrzdí, aby se snížily následky kolize.

Základní cena začíná na částce 449 900 korun za verzi s benzínovou osmnáctistovkou (115 k) a pouze s pětistupňovou manuální převodovkou. Model s motorem 1.4 Turbo (120 k) a šestistupňovou převodovkou stojí 490 900 korun. Nejlevnější turbodiesel (2.0 CDTI – 110 k) je k mání za 525 900 korun. V nabídce bude i verze CNG (s benzínovým motorem 1.6 Turbo). Za tu chce český importér 571 900 korun.

Základní výbava má rádio se čtyřmi reproduktory, elektricky ovládaná přední okna, manuální klimatizaci, centrální zamykání, šest airbagů a elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka. Připlácet musíte za hliníková kola, tempomat nebo kryt zavazadlového prostoru.