Škodovka tvrdí, že elektrické Octavie jezdí na silnicích od konce roku 2011, není to ale pravda, v ulicích Mladé Boleslavi jezdí „neslyšné oktávky“ už minimálně půl roku. Elektrická Octavia má standardní homologaci (a tedy i běžné registrační značky). Výrobce během zkoušek udělal dva nárazové testy. Celkem má Škoda k dispozici šestnáct automobilů, jedním z nich jsme měli možnost se zhruba dvacet kilometrů projet.

Škoda Octavia Green E Line

Škoda Octavia Green E Line

FOTO: Škoda Auto

Ke startování se používá běžný klíček, po otočení naskočí kontrolky, ale není slyšet motor. Potom už jenom stačí přesunout páku automatické převodovky do polohy D a můžete jet. Převodovka má dva módy, přičemž druhý (B) je zaměřen více na rekuperaci kinetické energie – na displeji přehledně vidíte, zda auto spotřebovává elektrický proud, nebo jej naopak vyrábí (například při jízdě z kopce).

Ve městě vydává elektrická Octavia prostřednictvím reproduktorů schovaných za předním nárazníkem bručivý zvuk, aby nevyděsila chodce. Hlasitost je ale řádově o dost nižší než u aut se spalovacím motorem.

Škoda Octavia Green E Line

Škoda Octavia Green E Line: jiné jsou bílé lišty, jinak je interiér stejný jako u všech octavií.

FOTO: Škoda Auto

Skvělé pružné zrychlení

Výborné je pružné zrychlení, točivý moment 270 Nm je k dispozici od nulových otáček, takže při sešlápnutí plynu může potrápit i octavie se znakem TDI na pátých dveřích. Překvapilo nás, jak masivní je zátah při zrychlení z 50 km/h na 90 km/h. Popravdě, papírové parametry nezní moc povzbudivě – 0-100 km/h za dvanáct vteřin; nejvyšší rychlost je omezena elektronikou při 135 km/h.

Elektromotor má trvalý výkon 60 kW, po dobu jedné minuty až 85 kW. Technika je sdílená v koncernu VW (vyrábí se v německém závodě Volkswagenu v Braunschweigu), podobnou má i elektrická verze Golfu.

Škoda Octavia Green E Line

Škoda Octavia Green E Line - elektromotor; nechybí klasická 12V autobaterie.

FOTO: Škoda Auto

Dojezd auta na plné nabití činí dle laboratorních měření 150 km, při teplotách pod bodem mrazu ale dojezd prudce klesá zhruba na 90 km. Nemusí ale ani mrznout, aby se dojezd snížil, pokud budete používat spotřebiče, které odebírají elektřinu (od rádia po stěrače), dojezd se rovněž sníží. Krátký dojezd je obecným problémem všech elektromobilů.

Baterie se nabíjí až osm hodin

Baterie má životnost 3000 nabíjecích cyklů (i kdybyste auto dobíjeli denně, vydrží vám 8 let), poté klesne její kapacita na zhruba 80 procent (ale lze ji dále využívat). Á propos, nabití na 80 procent kapacity trvá 8 hodin (230 V, jednofázový proud), při nabíjení z třífázového zdroje (400 voltů) je tato doba pouhé dvě hodiny. Chytrou drobností je, že  během nabíjení vozu (zástrčky jsou dvě – pod logem na kapotě nebo vzadu vpravo, kde je u verzí se spalovacím motorem otvor pro tankovací pistoli) není možné elektrickou zástrčku vyjmout. Je to z důvodu, aby si u veřejné stanice někdo cizí nemohl dobíjet svoje elektroauto, ale účet za odebranou elektřinu byste platili vy.

Škoda Octavia Green E Line

Škoda Octavia Green E Line

FOTO: Škoda Auto

Baterie je umístěna pod střední a zadní částí podlahy a částečně i v zavazadlovém prostoru. Skládá se ze 180 lithium-iontových článků a má kapacitu 26,5 kilowatthodin. Její hmotnost činí 315 kilogramů, což tíhu octavie značně zvyšuje. Má to ovšem jeden pozitivní efekt – díky zatížení zadní nápravy, kde jsou pod krytem umístěné baterie, octavia lépe sedí v zatáčkách, je více neutrální a není tak „těžká na předek“. Kufr je kvůli umístění baterií o 115 litrů menší, jinak se praktičnost nesnížila – dovnitř se pohodlně vejdou čtyři dospělí a i pro zavazadla je místa více než dost.

2014 - první sériové elektroauto od Škody

Po ujetí dvaceti kilometrů ukázal palubní počítač spotřebu 21 kWh na sto ujetých kilometrů, což při orientační ceně 4,50 Kč za 1 kWh znamená celkem zajímavé náklady na jeden ujetý kilometr – necelá koruna – přesně 0,945 Kč. Pokud vezmeme Octavii 1,6 TDI se spotřebou 5,5 litrů nafty, tak při ceně 35 korun/litr vychází na korunu a devadesát haléřů.

Samozřejmě – pokud by se elektrická verze prodávala, stála by o statisíce více, navíc dojezd je příliš malý. V budoucnu, až bude dojezd řádově čtyř-pětinásobný, půjde o zajímavou alternativu k ropným produktům. Všechny automobilky, které se o elektromobily „zajímají“ chtějí zmenšit baterie, snížit jejich hmotnost a zkrátit dobu potřebnou k nabíjení. Kdy ale taková auta budou k dispozici, dnes nikdo neví.

Škoda Octavia Green E Line

Škoda Octavia Green E Line

FOTO: Škoda Auto

Šéf Škody Winfried Vahland potvrdil, že v roce 2014 bude na trhu první sériové elektroauto s logem mladoboleslavské automobilky. Je pravděpodobné, že půjde o městský model Citigo. U takto koncipovaného vozu se vysloveně hodí mít i elektrickou verzi. Octavia se použila z důvodu, že instalace elektromotoru byla díky použité platformě nejjednodušší. I tak ale podle škodovky zabral vývoj a testování celých 20 měsíců. Zajímavé by bylo instalovat do třetí generace octavie (která už je hotová) kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru. V zákulisí se o tom šeptá, vedení automobilky ale zatím nic konkrétního nepotvrdilo.

Škoda Octavia Green E Line

Škoda Octavia Green E Line - druhá zdířka pro nabíjení.

FOTO: Škoda Auto