Hlavní obsah

Poprvé za volantem sportovně laděného Opelu Astra GTC

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Opel připravil pro zájemce o Astru "s více emocemi" třídvéřové kupé. Ještě před zahájením prodeje jsme na dálnicích a klikatých silničkách ostrovu Mallorca vyzkoušeli nejsilnější benzínovou a naftovou verzi.

Článek

Třídvéřové verze odvozené z běžných hatchbacků mají za úkol brnkat na emoce, působit sportovním dojmem a vykompenzovat tak menší praktičnost. Ostře řezané křivky s dramatickými prolisy (zadívejte se na astru z profilu) společně s pěknými litými koly (standardem je průměr disku sedmnáct palců, v nabídce jsou i nepraktické „dvacítky“) jsou líbivé.

K tomu si připočtěte o 15 mm sníženou světlou výšku. Rozvor vzrostl o 10 mm z 2685 mm na 2695 mm. Sportovní dojem přináší i zvětšený  rozchod obou náprav - 1584 mm (40 mm) vpředu a 1588 mm (30 mm) vzadu. Jistě, GTC vychází z pětidvéřového hatchbacku, jeho design je ale docela svébytný.

Důležité ovšem je, jak Astra GTC jezdí. Měli jsme možnost prohnat novou astru na dálnicích a úzkých točitých silničkách (na kterých "nevydržel" žaludek dvou kolegů novinářů) v severozápadní části ostrova. V době naší návštěvy, koncem listopadu, tam bylo slunečno s příjemnými dvaceti stupni. Důležité je říct, že všechny silnice, na kterých jsme během dvou dnů ujeli více než tři stovky kilometrů, měly perfektní povrch. V horských úsecích bylo sice mokro (v minulých dnech pršelo) a napadané menší kusy kamení, ale kvalita silnic byla bez nadsázky dokonalá.

Podvozek příjemně překvapil

Podvozek, který částečně vychází z Insignie OPC, není přehnaně tvrdý. Zadní nápravu tvoří vlečená ramena, torzně spojená pružnou příčkou a tzv. Wattovým přímovodem (otočné střední rameno na malém příčném nosníku, připevněným k podlaze karoserie). Je to sice méně obvyklé řešení, ale současné modely Opel jej využívají. Náklon nezaznamenáte ani v sérii rychle projížděných zatáček, kterých bylo směrem k majáku Cap de Formentor nepočítaně. Prudké změny směru ustojí astra s naprostou sebejistotou. Zřetelně ale budete cítit velkou pohotovostní hmotnost (kolem 1,5 tuny), kvůli které astra postrádá lehkost při proplétání zatáčkami. Výborná je i trakce širokých pneumatik.

Zatím čtyři motory, další přibydou v roce 2012

Řízení je tužší než u pětidvéřové verze, naladění elektrického posilovače nepůsobí uměle a přiměřeně tuhne při vyšší rychlosti. Nečekejte však, že řízení bude kdovíjak sdílné, spoustu detailů od předních kol si nechává pro sebe. Při prudkém přidání plynu v zatáčce volant „netahá“, přenos točivého momentu na přední kola je bezproblémový.

Také pohyb řadicí páky v kulise nemá slabších míst – sice mu trochu chybí mechanická vytříbenost, řazení je ale přesné a do správného „kvaltu“ se bez problémů strefíte i ve spěchu.

Ne všechno je ale ideální, grafika navigačního systému působí omšele, na středovém panelu je přehršel jednoúčelových tlačítek (což je problém i pětidvéřové astry). Rovněž zamrzí, že kvůli co největšímu počtu odkládacích ploch na drobnosti, nedostane klasickou parkovací brzdu, ale elektrickou. V takto koncipovaném autě by „ruční“ brzda působila lépe.

Astra GTC bude k dispozici se čtyřmi motory - třemi zážehovými a jedním turbodieselem – s výkony od 88 kW (120 k) do 132 kW (180 k). Od začátku příštího roku rozšíří nabídku motorů turbodiesel 1.7 CDTI  - ve verzích s výkonem 81 kW (110 k) a 96 kW (130 k). Nejlevnější verze začíná na částce 376 900 korun, s motorem 1,6 Turbo. Astru GTC pořídíte za 462 900 korun, nejsilnější turbodiesel stojí o dvacet tisíc více.

Benzínová 1,6 Turbo nepřesvědčila

Vyzkoušeli jsme nejsilnější benzínovou verzi (180 k) a dvoulitrový naftový motor. Turbodiesel 2.0 CDTI má přímé vstřikování paliva (systém common-rail). Zvukově sice moc nepotěší, ale jeho 121 kW (165 k) a 380 Nm (díky funkci overboost) dovede s astrou slušně zacvičit. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy (a maximální rychlost 210 km/h) sice nepůsobí nikterak úchvatně, ale v praxi se ukázalo, že temperament ve středních otáčkách má motor znamenitý. Výrobce udává spotřebu 4,9 litrů.

Benzínová jedna-šestka nás trochu zklamala citelným turboefektem kolem 2000 otáček. Od motoru s výkonem 180 koní jsme čekali svižnější jízdní projev (0-100 km/h - 8,3 s, 220 km/h). Navíc při ostré jízdě stoupá spotřeba klidně až k patnácti litrům.

Třídvéřové verze jsou logicky méně praktické než ty, které mají o jeden pár dveří více. Přesto je, v případě Astry GTC, kolem vás v příčném a podélném směru až nečekaně prostoru. Také kufr je na tom velmi dobře, jeho 380 litrů představuje mezi třídvéřovými hatchbacky výbornou hodnotu.

Na ženevský autosalon si Opel přichystal nejsportovnější verzi Astry s tradičním označením OPC. Na Mallorce jsme měli možnost se s tímto vozem, který bude mít 280 koní, anatomická Recara i brzdy Brembo, staticky seznámit. Jeho zaměření na „sportování“ je evidentní, působí dramatičtěji a díky jinak nastavenému podvozku se samosvorným diferenciálem, budou prožitky za volantem o dost větší než u GTC. Pokud chcete auto nižší střední třídy a klasická astra podle vás vyzařuje málo emocí, je GTC dobrou volbou. Jestli toužíte po ostrém svezení, počkejte si na OPC.

Anketa

Ohodnoťte design Astry GTC (jako ve škole)
1
61 %
2
22,5 %
3
10,9 %
4
1,2 %
5
4,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 881 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám