Hlavní obsah

Mazda jako první využívá kondenzátor k rekuperaci energie

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mazda vyvinula první systém rekuperačního brzdění pro osobní automobily, který využívá kondenzátor. Řešení se nazývá „i-ELOOP“ a již během roku 2012 se začne objevovat ve vozech značky Mazda. Výrobce slibuje až desetiprocentní úsporu paliva.

Článek

Systémy rekuperačního brzdění se v moderních autech objevují čím dál častěji. Je to vcelku jednoduché řešení, jak snižovat spotřebu paliva. Rekuperace dobíjí elektřinou elektromotor či alternátor, a to při zpomalování automobilu, při brzdění nebo při jízdě setrvačností.

Systém i-ELOOP se podle Mazdy skládá z alternátoru střídavého napětí 12-25V, nízkoodporového elektrického dvouvrstvého kondenzátoru a stejnosměrného měniče. V okamžiku, kdy řidič uvolní pedál plynu a rychlost vozu klesá, začíná systém získávat elektrickou energii.

Alternátor střídavého napětí generuje elektřinu pod napětím až 25 V. Tu následně ukládá do elektrického dvouvrstvého kondenzátoru, který lze nabít během několika vteřin. Stejnosměrný měnič následně převádí napětí z 25 na 12 V a poté přenáší elektřinu pro příslušné spotřebiče - například navigaci nebo audiosoustavu. Systém také dle potřeby dobíjí akumulátor.

Systém rekuperačního brzdění od Mazdy je zajímavý tím, že využívá kondenzátor – elektrotechnickou součástku sloužící k dočasnému uchování elektrického náboje. Oproti akumulátoru se kondenzátor nabíjí i vybíjí rychleji a ani při dlouhodobém používání neztrácí své původní vlastnosti.

Mazda tvrdí, že v  hustém provozu s častým zastavováním a opětovným rozjížděním klesá díky tomuto řešení spotřeba paliva přibližně o 10 %. První vozidla s tímto systémem vyjedou v sériové podobě už příští rok.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám