Hlavní obsah

Prohnali jsme Seat Leon FR na mosteckém okruhu

Novinky, Martin Žemlička

Seat pro Leon nově nabízí sportovně laděnou verzi FR, která sice není tak sportovní jako Leon Cupra R, vcelku zábavné svezení ale dovede zprostředkovat. V nabídce je pět motorů, nový model jsme se základní jednotkou 1,4 TSI vyzkoušeli na mosteckém autodromu.

Článek

Kombinace Leonu FR s výkonem pouhých 125 koní a „rychlého“ autodromu v Mostě se na první pohled jeví jako nesmyslná kombinace. S tak malým výkonem by asi bylo lepší jezdit v Sosnové říkal jsem si, když jsem koncem října sedal za volant jednoho z šesti leonů, které do Mostu přivezl tuzemský importér. Mimochodem písmena FR znamenají Formula Racing, což zní hodně sebevědomě. Vypínám ESP, řadím jedničku a vyjíždím. Na okruhu, jehož pozadí lemují načervenalé listy stromů, panují ideální podmínky, je sucho, teplota vzduchu je nějakých 10 stupňů. Mostecký autodrom je dlouhý 4,2 kilometru a má 21 zatáček (přičemž 9 je levých).

Přeplňovaná benzínová čtrnáctistovka má 125 koní při 5000 otáčkách, točivý moment 200 Nm je dostupný v rozmezí 1500 až 4000 otáček, pružnost motoru je tedy dle očekávání velmi dobrá. Pro úplnost, základní verze zvládne stovku za 9,7 vteřiny, zrychlení 80-120 km/h jí trvá rovných 12 vteřin a jede až 197 km/h.

V nabídce je ještě čtyřválec 1,8 TSI (160 k), který je s vyšším výkonem a objemem 2 litry i v Octavii RS, což je pro Leon FR nejspíš ideální kombinace. Dvoulitrové TSI s výkonem 200 koní se dodává výhradně s DSG. V nabídce jsou i dva turbodiesely – 140 a 170 koní (silnější motor rovněž nelze kombinovat s manuální převodovkou).

Brzdy se velmi dobře dávkují a vzhledem k tomu, že jsme jeli jenom pár kol, nezaznamenávám jejich tendenci vadnout. Při ostřejší jízdě a větším počtu odkroužených kol by to samozřejmě bylo jiné. Problém není ani s klasickou šestistupňovou manuální převodovkou, kterou koncern VW montuje do většiny modelů – dá se s ní řadit rychle, dráhy jsou přesné a přiměřeně krátké. Řazení ale ke slovu moc nepřišlo – prakticky celý okruh jezdím na trojku, čtyřku jenom na cílové rovince, která měří přesně 792 metrů.

Elektronická náhražka samosvoru pomáhá

Jezdíme za doprovodným autem, které ukazuje ideální stopu. Nejede se „na krev“, ono v šikanách můžete jedině ztratit, ale čas v nich nezískáte. Po okruhu se kolona šesti aut rozhodně neloudá, v cílové rovině ručka rychloměru ukazuje 160 km/h. Základnímu Leonu FR chybí na zdejším autodromu výkon, přesto je svezení příjemné a zábavné – řidič se o to víc soustředí na pilování ideální stopy nebo vhodného okamžiku, kdy začít brzdit...

V zatáčkách hodně pomáhá elektronická uzávěrka diferenciálu XDS. Elektronická náhražka sice nenabídne tak vytříbené jízdní vlastnosti jako klasický mechanický samosvorný diferenciál, v projížděných zatáčkách je ale jasně cítit, že se neprotáčí vnitřní odlehčené kolo. Řízení nemá moc citu a mohlo by být tužší, přicházející nedotáčivost je ale lehce rozpoznatelná a korigovatelná ubráním plnu. Přední pneumatiky pískají, leon se ale kupodivu příliš nenaklání a s překvapivou ochotou se vrhá do další zatáčky.

Tuzemské zastoupení registruje na Leon FR už od poloviny října 41 závazných objednávek, což je překvapující – tenhle model v Česku předtím ještě nikdo neviděl. Základní verze s benzínovou čtrnáctistovkou stojí 433 900 korun, lepší je ale připlatit si 35 tisíc za 1,8 TSI.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám