Plast se používá jednak kvůli nižší ceně, důležitým kritériem je také nízká hmotnost a relativně jednoduchá výroba. Přístrojová deska, výplně dveří, nárazníky, ale i palivová nádrž - to vše se nyní vyrábí z různých druhů plastů. Plasty jsou dokonce už i na tak exponovaných místech, jako je přívod paliva v oblasti motoru, kde je teplota kolem 220 stupňů Celsia.

Plasty (konkrétně tzv. Ultramid) u některých automobilů nahrazují i další kovové části - například přívody a rozvody vzduchu nebo olejové vany. V tomto případě uvádí chemická společnost BASF úsporu nákladů o 30 procent a poloviční snížení hmotnosti. Což je v době, kdy automobily obvykle kynou a automobilky kvůli legislativě šetří palivo, kde se dá, bezpochyby výhodné.

Plastová jsou už i kola

Z plastů jsou dokonce vyrobena i kola, ta uspoří 12 kilogramů neodpružené hmotnosti. Jejich cena je údajně zhruba stejná jako u litých kol, nicméně zatím se s nasazením pro běžná auta nepočítá. Využití by plastová kola mohla najít u malých elektromobilů, u nichž se předpokládá využití zejména ve městě a tedy v nižších rychlostech. Nižší hmotnost zvýší jejich dnes hodně malý dojezd na jedno nabití.

Ford Focus kombi 2.0 TDCi

Platy tvoří důležitou část interiéru. Horní díl palubní desky je dimenzován na teplotu 120 stupňů Celsia.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Karoserie většiny automobilů patrně nebudou ani za deset let celoplastové (což technicky není problém a duroplastový Trabant z konce padesátých let je toho příkladem). Zejména u horizontálních ocelových dílů, které potřebují být pevné, se nejspíš i nadále budou používat tradiční materiály. Z plastů nicméně budou výztuhy (například nárazníku jako to má už nyní Opel Insignia) nebo karoserie v oblasti rámu pátých dveří (využívá Peugeot). Je tedy patrné, že výrobky z plastů budou hrát v automobilové výrobě stále větší úlohu.