Hlavní obsah

Všechno o nové Škodě Citigo

Novinky, Martin Žemlička

Máme za sebou zhruba stovku kilometrů v novém modelu s logem Škody. Jaké dojmy zanechala sedmá modelová řada z hlediska jízdních vlastností? Článek poodkryje i použitou techniku, která je v mnohém stejná s koncernovými bratry VW Up! a Seatem Mii.

Článek

Pokud jste v pondělí dopoledne procházeli ruzyňským letištěm, mohli jste zahlédnout tucet nových malých škodovek. Vizuálně to v šedivém podzimním dni byl hezký pohled – všechna auta měla výraznou slušivou barvu, ať už zelenou, žlutou nebo červenou. Mimochodem, pro Škodu Citigo, vyráběnou v Bratislavě, budou v nabídce tři standardní odstíny (bílá, červená a žlutá), dále 5 metalických odstínů (modrá, dva odstíny stříbrné, černá a výrazná zelená (je na fotografiích u článku).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011) -

Zelené Citigo, které dostal k dispozici autor článku, ale nebylo úplně vhodnou volbou – autu nefungovaly směrové ukazatele ani klakson, takže první zhruba šedesátikilometrová část trasy, vedoucí po okresních silnicích, nebyla úplně ideální. Ani tato nepříjemnost ale nepokazila celkově příjemný dojem z nové škodovky.

Dobrá prostornost

Prostornost pro posádku je u auta s rozměry 3,56 metru délky, šířky 1,64 metru a výšky 1,48 metru velmi dobrá. Nastupuje se širokými dveřmi a možnosti pro posun sedačky jsou tradičně výtečné – ať už v podélném nebo příčném směru. Ani vyšší řidič nebo spolujezdec se v Citigo nebude tísnit, zejména v příčném směru překvapí velký dostatek volného prostoru. Řidič si možná bude stěžovat na vystouplý středový tunel, který trochu omezuje jeho pravou nohu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011)

Pochvalu zaslouží volant, který má tlustý věnec i optimální velikost (stejný je i ve Fabii  RS), nastavit lze pouze výškově, ale vzhledem k bohatým možnostem nastavení řidičovy sedačky to příliš nevadí. Ergonomicky nepotěší, že ovladač pro elektrické stahování okna spolujezdce není v dosahu řidiče. Madlo u dveří je hodně tvrdé, počítat je třeba také s nezakrytým kovem v okolí madla.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011) -

Příjemná je příplatková externí navigace, která je přehledná, má příjemnou grafiku a samozřejmě komunikuje česky. Během testovacích jízd zaváhala navigace jenom jednou, když chtěla otočení do protisměru, přestože zvolená cesta byla správná.

Zadní sedačky jsou kvůli třídveřové karoserii hůře dosažitelné (pětidvéřová verze bude příští rok) a ani místa na nich není pro dospělé cestující dostatek. Citigo tak lze brát jako auto pro 2 plus 2 cestující. Kufr je i přes nadprůměrnou hloubku na délku hodně malý; papírově má nadprůměrných 251 litrů. Na kufru je vidět, kde se šetřilo – vzadu na vás kvůli absenci čalounění vykukují plechy. Pochválit ale musíme malou integrovanou síťku pro ukládání drobností, v případě nutnosti jdou složit zadní sedačky (velikost kufru pak činí 951 l).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011)

Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, přestože má podvozek jednodušší konstrukci (vepředu zavěšení MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem, vzadu kliková náprava s vlečenými rameny). Citigo se i při relativně rychlé jízdě chová nezáludně, dobře tlumí nerovnosti a v projížděné zatáčce je až nečekaně neutrální. Drobné zhoršení komfortu tak zaznamenáte pouze na sérii krátkých příčných nerovností. Poháněná je klasicky přední náprava.

Pětistupňová převodovka MQ 100, vyráběná v Mladé Boleslavi, je přesná. Pohyb páky v kulise je lehký, dráhy přiměřeně krátké. Brzdy mají ostrý nástup, ale dávkují se dobře. Také jejich účinnost je přiměřená; vepředu jsou kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu bubnové, což vzhledem k nízké pohotovostní hmotnosti nevadí (pouhých 929 kg včetně 75 kg řidiče).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011)

Dva benzínové tříválce

Pro model Citigo jsou k dispozici dva tříválcové benzinové motory: oba mají objem jeden litr a výkon 44 kW/60 k, resp. 55 kW/75 k. Nové Citigo jsme vyzkoušeli se silnějším ze dvou nabízených motorů, litrový tříválec MPI nabídne 55 kW, respektive 75 koní. Kultura jeho projevu je lepší než u tříválcových motorů  HTP, chrastění je sice slyšet (zejména při volnoběhu), ale utlumení je dobré a při vytočení je motor překvapivě živý – vzdor nepříliš optimistickým časům zrychlení 0-100 km/h.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011)

Vibrace jsou dobře utlumeny, pokud ale otevřete velké dveře (při parkování v úzkých prostorách mohou překážet), zaznamenáte, jak se silně klepou. Námi naměřená orientační spotřeba na trati s polovičním podílem okresek a pražských silnic, činila 5,9 litru na sto ujetých kilometrů. To není na svižnou jízdu se syrovým motorem úplně špatné, výrobce udává u silnějšího tříválce kombinovanou spotřebu 4,7 l, mimo město 4,0 a ve městě 5,9 l. Palivová nádrž má kapacitu 35 litrů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011)

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011)

Kola jsou k dispozici ve dvou velikostech – 14 palců s rozměrem pneumatik 165/70 nebo 175/65 a patnáctipalcová kola z lehké slitiny s pneumatikami 185/55. Poprvé jsou u škodovky použity boční airbagy Head-Thorax s funkcí ochrany hlavy pro řidiče a spolujezdce. Novinou je i tzv. City Safe Drive: příplatkový systém se automaticky aktivuje při rychlostech pod 30 km/h a laserovým senzorem registruje nebezpečí kolize. Pokud je kolize nevyhnutelná, začne systém samočinně brzdit.

Celkové první dojmy z nové malé škodovky jsou dobré. Jedním dechem ale dodáváme, že na českém trhu to Citigo nebude mít jednoduché, cenově se totiž blíží větší fabii a kupce tak bude shánět spíš v řadách obyvatel větších měst coby druhé nebo třetí rodinné auto.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011)

Technická data (3dveřová verze)
Motor1,0 MPI/44 kW1,0 MPI/55 kW
Počet válců33
Zdvihový objem  [cm3]999999
Max. výkon/ot.  [kW/min-1]44/5000–600055/6200
Max. točivý moment/ot. [Nm/min-1]95/3000–430095/3000–4300
Převodovkapětistupňovápětistupňová
Rozměry
Délka/šířka/výška [mm]3563/1641/14783563/1641/1478
Rozvor [mm]24202420
Rozchod vpředu/vzadu [mm]1428/14241428/1424
Objem zavazadlového prostoru/při sklopených zadních opěradlech  [l]251/951251/951
Šířka ve výši loktů vpředu/vzadu [mm]1417/13891417/1389
Prostor pro hlavu vpředu/vzadu [mm]993/947993/947
Karoserie
Koeficient odporu vzduchu cx0,330,33
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost – s řidičem (75 kg) [kg]929929
Užitná hmotnost [kg]436436
Jízdní vlastnosti
Nejvyšší rychlost  [km/h]160171
Zrychlení 0–100 km/h  [s]14,413,2
Spotřeba – kombinovaná (1999/100/EG) [l/100 km]4,54,7
Emise CO2 [g/km]105108
Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011)

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011) - zpracování zadních podběhů nebylo úplně ideální, ale šlo o nultou sérii.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011)

Anketa

Cena za novou Škodu Citigo je podle vás...
Přiměřená
11,4 %
Moc vysoká
86,8 %
Nízká
1,8 %
Celkem hlasovalo 3597 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Škoda předvedla malou novinku Citigo

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto ukázala nový malý model Škoda Citigo, takzvaný vůz do města. Vstoupila tím svou sedmou modelovou řadou do segmentu...

Nové fotografie Škody Citigo

Škoda zveřejnila další snímky sedmé modelové řady - malého auta založeného na Volkswagenu Up!. Citigo bude na český trh uveden koncem roku 2011, se zahájením...

Výběr článků

Načítám