Pokud jste v pondělí dopoledne procházeli ruzyňským letištěm, mohli jste zahlédnout tucet nových malých škodovek. Vizuálně to v šedivém podzimním dni byl hezký pohled – všechna auta měla výraznou slušivou barvu, ať už zelenou, žlutou nebo červenou. Mimochodem, pro Škodu Citigo, vyráběnou v Bratislavě, budou v nabídce tři standardní odstíny (bílá, červená a žlutá), dále 5 metalických odstínů (modrá, dva odstíny stříbrné, černá a výrazná zelená (je na fotografiích u článku).

Škoda Citigo (2011) -

Škoda Citigo (2011)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Zelené Citigo, které dostal k dispozici autor článku, ale nebylo úplně vhodnou volbou – autu nefungovaly směrové ukazatele ani klakson, takže první zhruba šedesátikilometrová část trasy, vedoucí po okresních silnicích, nebyla úplně ideální. Ani tato nepříjemnost ale nepokazila celkově příjemný dojem z nové škodovky.

Dobrá prostornost

Prostornost pro posádku je u auta s rozměry 3,56 metru délky, šířky 1,64 metru a výšky 1,48 metru velmi dobrá. Nastupuje se širokými dveřmi a možnosti pro posun sedačky jsou tradičně výtečné – ať už v podélném nebo příčném směru. Ani vyšší řidič nebo spolujezdec se v Citigo nebude tísnit, zejména v příčném směru překvapí velký dostatek volného prostoru. Řidič si možná bude stěžovat na vystouplý středový tunel, který trochu omezuje jeho pravou nohu.

Škoda Citigo (2011)

Škoda Citigo (2011)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Pochvalu zaslouží volant, který má tlustý věnec i optimální velikost (stejný je i ve Fabii  RS), nastavit lze pouze výškově, ale vzhledem k bohatým možnostem nastavení řidičovy sedačky to příliš nevadí. Ergonomicky nepotěší, že ovladač pro elektrické stahování okna spolujezdce není v dosahu řidiče. Madlo u dveří je hodně tvrdé, počítat je třeba také s nezakrytým kovem v okolí madla.

Škoda Citigo (2011) -

Škoda Citigo (2011) -

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Příjemná je příplatková externí navigace, která je přehledná, má příjemnou grafiku a samozřejmě komunikuje česky. Během testovacích jízd zaváhala navigace jenom jednou, když chtěla otočení do protisměru, přestože zvolená cesta byla správná.

Zadní sedačky jsou kvůli třídveřové karoserii hůře dosažitelné (pětidvéřová verze bude příští rok) a ani místa na nich není pro dospělé cestující dostatek. Citigo tak lze brát jako auto pro 2 plus 2 cestující. Kufr je i přes nadprůměrnou hloubku na délku hodně malý; papírově má nadprůměrných 251 litrů. Na kufru je vidět, kde se šetřilo – vzadu na vás kvůli absenci čalounění vykukují plechy. Pochválit ale musíme malou integrovanou síťku pro ukládání drobností, v případě nutnosti jdou složit zadní sedačky (velikost kufru pak činí 951 l).

Škoda Citigo (2011)

Škoda Citigo (2011)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, přestože má podvozek jednodušší konstrukci (vepředu zavěšení MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem, vzadu kliková náprava s vlečenými rameny). Citigo se i při relativně rychlé jízdě chová nezáludně, dobře tlumí nerovnosti a v projížděné zatáčce je až nečekaně neutrální. Drobné zhoršení komfortu tak zaznamenáte pouze na sérii krátkých příčných nerovností. Poháněná je klasicky přední náprava.

Pětistupňová převodovka MQ 100, vyráběná v Mladé Boleslavi, je přesná. Pohyb páky v kulise je lehký, dráhy přiměřeně krátké. Brzdy mají ostrý nástup, ale dávkují se dobře. Také jejich účinnost je přiměřená; vepředu jsou kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu bubnové, což vzhledem k nízké pohotovostní hmotnosti nevadí (pouhých 929 kg včetně 75 kg řidiče).

Škoda Citigo (2011)

Škoda Citigo (2011)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Dva benzínové tříválce

Pro model Citigo jsou k dispozici dva tříválcové benzinové motory: oba mají objem jeden litr a výkon 44 kW/60 k, resp. 55 kW/75 k. Nové Citigo jsme vyzkoušeli se silnějším ze dvou nabízených motorů, litrový tříválec MPI nabídne 55 kW, respektive 75 koní. Kultura jeho projevu je lepší než u tříválcových motorů  HTP, chrastění je sice slyšet (zejména při volnoběhu), ale utlumení je dobré a při vytočení je motor překvapivě živý – vzdor nepříliš optimistickým časům zrychlení 0-100 km/h.

Škoda Citigo (2011)

Škoda Citigo (2011)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Vibrace jsou dobře utlumeny, pokud ale otevřete velké dveře (při parkování v úzkých prostorách mohou překážet), zaznamenáte, jak se silně klepou. Námi naměřená orientační spotřeba na trati s polovičním podílem okresek a pražských silnic, činila 5,9 litru na sto ujetých kilometrů. To není na svižnou jízdu se syrovým motorem úplně špatné, výrobce udává u silnějšího tříválce kombinovanou spotřebu 4,7 l, mimo město 4,0 a ve městě 5,9 l. Palivová nádrž má kapacitu 35 litrů.

Škoda Citigo (2011)

Škoda Citigo (2011) - už s novým logem...

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011)

Škoda Citigo (2011)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Kola jsou k dispozici ve dvou velikostech – 14 palců s rozměrem pneumatik 165/70 nebo 175/65 a patnáctipalcová kola z lehké slitiny s pneumatikami 185/55. Poprvé jsou u škodovky použity boční airbagy Head-Thorax s funkcí ochrany hlavy pro řidiče a spolujezdce. Novinou je i tzv. City Safe Drive: příplatkový systém se automaticky aktivuje při rychlostech pod 30 km/h a laserovým senzorem registruje nebezpečí kolize. Pokud je kolize nevyhnutelná, začne systém samočinně brzdit.

Celkové první dojmy z nové malé škodovky jsou dobré. Jedním dechem ale dodáváme, že na českém trhu to Citigo nebude mít jednoduché, cenově se totiž blíží větší fabii a kupce tak bude shánět spíš v řadách obyvatel větších měst coby druhé nebo třetí rodinné auto.

Škoda Citigo (2011)

Škoda Citigo (2011)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Technická data (3dveřová verze) 

Motor

1,0 MPI/44 kW

1,0 MPI/55 kW

Počet válců

3

3

Zdvihový objem  [cm3]

999

999

Max. výkon/ot.  [kW/min-1]

44/5000–6000

55/6200

Max. točivý moment/ot. [Nm/min-1]

95/3000–4300

95/3000–4300

Převodovka

pětistupňová

pětistupňová

Rozměry

 


 


Délka/šířka/výška [mm]

3563/1641/1478

3563/1641/1478

Rozvor [mm]

2420

2420

Rozchod vpředu/vzadu [mm]

1428/1424

1428/1424

Objem zavazadlového prostoru/při sklopených zadních opěradlech  [l]

251/951

251/951

Šířka ve výši loktů vpředu/vzadu [mm]

1417/1389

1417/1389

Prostor pro hlavu vpředu/vzadu [mm]

993/947

993/947

Karoserie

 


 


Koeficient odporu vzduchu cx

0,33

0,33

Hmotnosti

 


 


Pohotovostní hmotnost – s řidičem (75 kg) [kg]

929

929

Užitná hmotnost [kg]

436

436

Jízdní vlastnosti

 


 


Nejvyšší rychlost  [km/h]

160

171

Zrychlení 0–100 km/h  [s]

14,4

13,2

Spotřeba – kombinovaná (1999/100/EG) [l/100 km]

4,5

4,7

Emise CO2 [g/km]

105

108

Škoda Citigo (2011)

Škoda Citigo (2011) - nádrž má 35 l, tankuje se natural 95.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011) - zpracování zadních podběhů nebylo úplně ideální, ale šlo o nultou sérii.

Škoda Citigo (2011) - zpracování zadních podběhů nebylo úplně ideální, ale šlo o nultou sérii.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Citigo (2011)

Škoda Citigo (2011)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky