Článek
Audi Q3 po prvním svezení nikterak nepřekvapilo – v dobrém ani ve špatném. Automobil nese typické znaky současného designu Audi, který je ovšem velmi snadno zaměnitelný s větší Q5. Kompaktní SUV si jenom v koncernu Volkswagen bude konkurovat se Škodou Yeti a VW Tiguan, pravdou ovšem je, že budoucí majitelé budou Q3 srovnávat spíše s BMW X1. Napovídá tomu i základní cena, která činí 802 000 korun – ovšem za verzi 2.0 TFSI (125 kW) s pohonem všech kol quattro. S malými (a levnějšími motory) se alespoň zatím pro Q3 zkrátka nepočítá.
Také interiér nese typické znaky – solidní ergonomie a parádní dílenské zpracování i výběr materiálů. Posádka má dostatek místa (i vzadu), nečekejte ale nadprůměr. Středový tunel částečně omezuje pravou nohu řidiče, respektive levou spolujezdce. Kufr je poměrně malý (Audi uvádí jeho velikost nikoliv po hranu oken, ale až do výšky stropu). Navíc, zadní plato nelze srolovat, pouze vyjmout, což omezuje praktičnost.
Zatím tři motory, později i slabší 2.0 TDI
Audi Q3 se nabízí se třemi čtyřválcovými motory s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem - jedním TDI a dvěma TFSI. Všechny motory mají také Start-Stop a rekuperační systémem. Motory mají výkon od 125 kW (170 k) do 155 kW (211 k). Později přibude ještě základní verze 2.0 TDI s výkonem 103 kW (140 k) a pohonem pouze předních kol.
Všechny tři motory nabízené od začátku prodeje jsou spojeny s pohonem všech kol quattro. Nejde však o stálý pohon všech kol, Audi z marketingových důvodů slovem „quattro“ označuje i mezinápravovou spojku Haldex (v tomto případě čtvrté generace).
Nejvýkonnější motory TDI a TFSI jsou sériově vybaveny sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic. Technickou zajímavostí je nová funkce převodovky S tronic – jízda na volnoběh. Pokud řidič zvolí režim „efficiency“, odpojuje spojka motor od zbývající části hnacího řetězce a auto jede setrvačností (typicky při jízdě z kopce). Spojka odpojí motor nezávisle na tom, jaký převodový stupeň je právě zařazen.
Osvědčená technika
Ani podvozek kvé-trojky v ničem nepřekvapí – využívá osvědčenou čtyřprvkovou zadní nápravu, v příplatkové výbavě nechybí adaptivní tlumiče. V sériové výbavě je elektromechanická parkovací brzda a asistent pro rozjezd do kopce; v budoucnu bude k dispozici ještě asistent pro sjíždění prudkých svahů. Do terénu ale Q3 rozhodně stavěná není – jde klasicky o auto, které oceníte na zasněžených horských silničkách nebo při občasné jízdě zabahněnou cestou.
Hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem je v nízkých rychlostech až přehnaně lehké, postupně ale tuhne. V nabídce jsou litá kola s průměrem ráfků 16 až 19 palců.
A ještě v jedné věci je Q3 typické Audi, v tomto případě alespoň v Česku – celá kvóta pro letošní rok je už vyprodaná. To je pro většinu nových modelů Audi typické, i když trochu nepochopitelné – všechny závazné objednávky importér přijal dlouho před tím, než k nám fyzicky dorazily první Q3. Zajíc v pytli? Zákazníci Audi si to zřejmě nemyslí.
Porovnání Audi Q3 s vlastní konkurencí uvnitř VW Group | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
model | délka | šířka | výška | rozvor | zavazadelník | základní cena (Kč) |
Audi Q3 | 4385 | 1831 | 1590 | 2603 | 460 l | 802 000 (2.0 TFSI, quattro) |
VW Tiguan | 4457 | 1809 | 1686 | 2604 | 360 l | 469 900 (1,4 TSI) |
Škoda Yeti | 4223 | 1793 | 1691 | 2578 | 416 l | 362 900 (1,2 TSI) |