Článek
BMW ActiveHybrid 5 poprvé kombinuje řadový šestiválec s dvoukomorovým turbodmychadlem, elektromotor a osmistupňovou samočinnou převodovku. Stejný motor najdete v čistě benzínovém modelu 535i. Výkon hybridní verze činí 250 kW (340 koní) a 400 Nm. Zrychlení 0-100 km/h není vůbec špatné – 5,9 vteřiny, nejvyšší rychlost zatím výrobce neudal.
Jde o tzv. Full-hybrid, takže je možné jet čistě na elektrický pohon – dojezd je však pouhé čtyři kilometry (při rychlosti do 60 km/h). Nejde tedy o nic převratného. Zajímavá je laboratorně naměřená spotřeba: v kombinovaném režimu EU v závislosti na použitých pneumatikách spotřebuje tento model mezi 6,4 a 7,0 l/100 km.
Elektromotor má výkon 40 kW/55 k a točivý moment 210 Nm dostupný již od nulových otáček (což je u elektromotorů běžné a pomáhá to při akceleraci z místa). Elektrická energie se „skladuje“ v lithium-iontových vysokonapěťových akumulátorech. Akumulátor je tvořen 96 články, má vlastní chladicí systém a celkovou využitelnou kapacitu 675 Wh. Umístění akumulátorů do zavazadlového prostoru snížilo jeho objem na 375 l (o 145 l méně než u běžné „pětky“ sedan). Zvýšila se také hmotnost, která činí 1850 kg (535i váží 1685 kg).
Lithium-iontové akumulátory se například nabíjejí během zpomalování nebo jízdy setrvačností, která se u hybridních automobilů začíná pomalu dostávat do popředí. Jízda setrvačností byla dříve běžná u aut s karburátorem – při jízdě z kopce jste vyřadili na neutrál a plachtili zadarmo – z nádrže neubýval benzín. V případě moderních motorů se vstřikováním paliva už neušetříte, protože řídící jednotka dorovnává volnoběžné otáčky a to spotřebuje malé množství paliva. V hybridním BMW funguje jízda setrvačností do 160 km/h. K čemu dojde? Zejména k vypnutí spalovacího motoru a jeho odpojení od hnacího systému - automobil se pohybuje tiše, má nulové emise, ale je bez brzdného účinku motoru (brzdit lze samozřejmě pedálem brzdy). Činnost všech bezpečnostních systémů vozu je samozřejmě i při tomto jízdním režimu zachována.
Zajímavostí je také kompresor klimatizace poháněný energií akumulátoru. Takže ani při vypnutém motoru nepřijdete o chlazení vnitřku vozidla. V základní výbavě nechybí ani start/stop systém.
Kdy se hybridní BMW řady 5 začne prodávat zatím není jisté, patrně to bude do poloviny příštího roku. Automobilka neoznámila ani budoucí pořizovací cenu.