Hlavní obsah

Suzuki chce ukončit alianci s Volkswagenem

Japonská automobilka Suzuki Motor Corp. plánuje ukončit svoji alianci s německým Volkswagenem. Požádá proto svého německého partnera o odkup téměř pětinového podílu, který Volkswagen v Suzuki vlastní. Oznámila to Suzuki v pondělním prohlášení. Volkswagen prodej podílu odmítá a má i nadále o spolupráci zájem.

Článek

Volkswagen v neděli obvinil svého japonského partnera z porušování jejich téměř dva roky staré dohody o spolupráci, protože Suzuki se nedávno dohodla s italským Fiatem, že od něj bude odebírat naftové motory. Volkswagen poskytl svému partnerovi několik týdnů na vyřešení situace. Ujistil však, že i nadále má zájem v alianci pokračovat a neuvažuje o prodeji nebo snížení svého podílu v Suzuki. To v pondělí mluvčí Volkswagenu opět potvrdil.

Obě společnosti se na spolupráci dohodly koncem roku 2009. Volkswagen v rámci dohody o partnerství koupil v Suzuki podíl 19,9 procenta a Suzuki vlastní ve Volkswagenu podíl 1,5 procenta. Dohoda měla být partnerstvím mezi sobě rovnými a firmy tehdy oznámily, že chtějí spolupracovat na vývoji, výrobě a prodeji a zaměřit se chtějí hlavně na hybridní a elektrické vozy. Volkswagen si od spolupráce sliboval posílení pozice na indickém trhu a Suzuki doufala, že získá napojení na hybridní a naftové technologie, jejichž vývoj si sama nemohla dovolit.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

VW Passat Variant 2.0 TDI

Vztahy VW a Suzuki chladly

Od uzavření dohody se však firmy nikdy nedohodly na společném projektu a jejich vztahy spíše chladly. Suzuki letos svého německého partnera obvinila, že podkopává její nezávislost. Chtěla rovněž znovu projednat dohodu, včetně dohody o majetkových podílech. Nyní si navíc stěžuje, že nikdy nezískala napojení na slíbené technologie.

Pondělní oznámení není prvním přerušením spolupráce Suzuki s velkou světovou automobilkou. V roce 1998 japonská automobilka uzavřela strategické partnerství s americkou General Motors, která získala v Suzuki podíl 17,4 procenta. Aliance se rozpadla v roce 2006, kdy GM musel kvůli ztrátám a nedostatku financí většinu akcií prodat.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám