Článek
Drsní vousáči často žijící stylem „po nás potopa“, jezdící s vybrakovanými výfuky a zaolejovanými americkými motory – tohle má být cílová skupina zájemců o elektro-chopper? Mohlo by se zdát, že lidé z pětičlenného týmu Orphiro Electric Motorcycle Crafstmen skutečně pojali tuto bláhovou myšlenku za svou, jenže oni se překvapivě na věc dívají trochu jinak.
Vedoucí konstruktér Alexander Steegh říká, že „se jen snažili vyvinout ekologický dopravní prostředek bez spalovacího motoru.“ A protože jim není blízká filosofie jezdců na kapotovaných strojích, ale spíše svět umírněných motorkářů sedlajících cruisery a choppery, postavili stroj právě této kategorie.
Vzhled motocyklu se podle všeho velmi podařil. Nezávislí specialisté na design hodnotí práci nizozemského týmu, kde jsou kromě vedoucího samí studenti, vesměs vysoce. Oceňují zejména zadní část stroje jako ze staré školy, pohon řemenem, vyklápěcí sedlo i kola. Pocitově schází výfuk a samotná motorová část vypadá dosti mohutně a těžce. Na druhou stranu, těžká bude, když ukrývá pět lithium-polymerových akumulátorových článků a elektromotor.
Příliš mnoho konkrétních informací zatím k dispozici není. Neznáme kapacitu akumulátorů ani výkon stroje, podle neoficiálních zdrojů prý ale bude jeho dobíjení trvat 6 hodin. To by znamenalo, že kapacita akumulátorů bude solidní, ovšem podle neoficiálních informací je dojezd „jen“ 100 km, a na tuto vzdálenost se konkurence v jedné stopě nabije podstatně dřív. Maximální rychlost činí 120 km/h.
Technické detaily si tvůrci nechávají až na září. Motorka má mít premiéru na některé z motocyklových výstav. Funkční prototyp už prochází jízdními zkouškami. Zatím můžete ještě šetřit – odhady pořizovací ceny se pohybují kolem 40 000 euro (cca 1 000 000 korun) bez daně.