Připomínám, že Shuma nahradila před lety ve výrobním programu značky Kia známou Sephii. Loňská omlazovací kúra, která se skryla pod označením římská II., přinesla celou řadu změn.

Vylepšená tvář

Vůz dostal nové nárazníky, díky nimž narostl o 50 mm na celkových4525 mm. Dříve dvě dvojice předních samostatných reflektorů se sloučily a dostaly kryt z čirého skla. Dál karosérie navazují na předchozí prakticky beze změn. Uchovávají si značnou dávku elegance, působí honosněji, než tomu je na tuto třídu obvyklé. Pohled do interiéru odhaluje velký podíl plastů. Použité tkaniny oznamují další zkvalitnění. Palubní deska je řešena jednoduše a prakticky. Všechno, co řidič potřebuje k ovládání vozu, má po ruce. Sedadla jsou pohodlná, dobře drží těla, ale při cestování na delší vzdálenost by posádka zřejmě přece jen uvítala tvrdší polstrování. Jinak si na nedostatek místa nikdo ve voze nemůže stěžovat - dokonce na zadních sedadlech mají pasažéři pro kolena více prostoru než třeba v octavii.

Bohatá výbava

Shuma oslovuje zákazníky ve dvou karosářských provedeních, a to jako čtyřdveřový sedan a pětidveřový liftback (s pozvolna klesající zádí). Pod kapotou se skrývají zážehové čtyřválce 1,6 l o výkonu 75 kW, v liftbacku je možné volit ještě benzinovou osmnáctistovku (84 kW). Naším testovacím vozem byl liftback se slabším motorem a základní výbavou RS. Dojmy? Díky pátým výklopným dveřím jsme zaznamenali velmi dobrý přístup do zavazadlového prostoru, který má solidní základní objem 478 l. Pokud sklopíme opěradla zadních sedadel, příjemně uživatele překvapí vzniklá téměř rovná plocha. Ale zrovna tak vyvolává pozornost už základní výbava vozu, která je tradičně v modelech korejských automobilek poměrně silnou stránkou. Nejinak tomu je u modelů Shuma, kde obsahuje mj. oba čelní airbagy, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, elektrické ovládání oken všech bočních dveří, bezfreonovou klimatizaci a centrální zamykání. V tom směle poráží s ohledem na cenu konkurenci, a platí to i o domácí octavii.

Pružný motor

Ač byla pod kapotou slabší pohonná jednotka - nová řadová zážehová 16ventilová šestnáctistovka o výkonu 75 kW, snesla srovnání s konkurencí. A to nejen z hlediska výkonu, ale i dynamiky, která je velice slušná. Z klidu na stovku totiž vůz uvede za 11,5 s, přičemž maximální rychlost představuje 186 km/h. Na tom se samozřejmě příznivě podepisuje i nízká hmotnost auta, která činí necelých 1200 kg. Jezdit se dá hospodárně - my jsme s vozem docilovali spotřeby oscilující kolem 8 l benzínu na 100 km. Pokud jde o jízdní vlastnosti, vůz má poměrně měkké odpružení, což odpovídá zaměření auta jako typického rodinného vozu. Při běžných manévrech, například vyhýbání, nebylo patrno nic, co by vůz uvádělo "do úzkých". Shrnuto a podtrženo: Kia Shuma II. se k zájemcům obrací s velice příznivou cenou, za níž se skrývá auto se solidním vnitřním prostorem, dostatečným výkonem a bohatou výbavou i v základním provedení.