Pro některé motorkáře je příliš velkým zásahem do jejich autonomie už ABS, řada z nich má pocit, že je jaksi zženštilé. Odborníci ale považují ABS na motocyklech minimálně za stejně přínosné jako ve světě dvoustopých vozidel. Výrobci motorek proto začínají tento bezpečnostní prvek nabízet stále častěji. Mimochodem, bylo to právě BMW, kde se ABS poprvé objevilo v sériovém motocyklu. Šlo o cestovní model K100 v roce 1988.

Vývoj pochopitelně pokračuje. Na loňském superbiku S1000RR nebo letošní cestovní novince K1600GT se objevily další pomocné elektronické systémy, jako jsou kontrola trakce (DTC), stabilizační systém (ASC) nebo xenonové světlomety s naklápěním do zatáček.

Právě světlomety jsou oblastí, která bude zřejmě inovována velmi brzy a relativně lehce. K naklápěcím xenonům totiž v BMW přidali funkci denního světla z technologie LED. V tomto případě mají tvar tradičních kruhů, ovšem dá se čekat, že konkurenční motocyklové firmy přijdou s jednodušším (a levnějším) řešením.

Další, u motorek poprvé představený, bezpečnostní systém jednoznačně vychází ze světa automobilů. BMW eCall už totiž funguje ve vybraných zemích. Pokud vůz vybavený tímto systémem havaruje, do záchranného střediska automobilky odesílá datově nejen svou přesnou polohu pomocí GPS, ale také informace o rychlosti, intenzitě nárazu, počtu přepravovaných osob atd. To vše umožňuje lepší přípravu záchranného týmu, což může při záchraně posádky hrát výraznou roli.

Na tomto principu má systém fungovat také ve světě motocyklů. Vývojáři nyní pracují na specializovaném softwaru, který bude sbírat a odesílat data při havárii motocyklu. Callcentrum BMW je řidičům ale dostupné i v jiných situacích, než jen při nehodě. Stačí zmáčknout tlačítko a systém vás hned spojí s operátorem. Jde o službu zpoplatněnou měsíčním poplatkem.

Také další bezpečnostní systém má svůj původ v automobilovém světě. Na motorky jsou nově aplikovány kamery. Tak jako v autech čtou dopravní značení (zejména rychlostní omezení) a za snížené viditelnosti mohou díky infračervenému vidění varovat jezdce před chodci a překážkami - to vše zobrazí na hlavním TFT displeji.

BMW jde ale ještě dál - součástí jejich představeného konceptu je i bezpečnostní strategie, komunikační modely a sítě mezi vozidly i dopravním značením. Vozidla by se v budoucnu mohla navzájem upozorňovat na rizikové situace, jako je odbočování vlevo nebo přednosti v jízdě.

Motorka bude umět také dopředu oznámit druh světla na následující křižovatce a podle toho navrhne ideální rychlost. Z hydrometeorologických ústavů bude stroj on-line čerpat informace o počasí ve směru trasy a opět navrhne řidiči řešení – například v přenastavení palivových map na jízdu v dešti, případně změní trasu přes místa, kde je počasí k motocyklistovi vlídnější. Řidič bude o změnách informován obrazově, zvukově a v určitých případech také hmatově přes rukojeti.

Aktuální nabídku nových i ojetých motorek najdete na Smoto.cz.