Pokud se jedná o delší cestu a automobil nebyl nedávno v servisu, je dobré nechat jej zkontrolovat – doplnit provozní kapaliny, prohlédnout podvozek, brzdy. Sami můžete překontrolovat opotřebení a dostatečný tlak v pneumatikách, dobré je i doplnit kapalinu v ostřikovačích.

I přes důkladnou kontrolu vás během cesty autem na dovolenou nebo zpět domů mohou překvapit komplikace. Jak řešit ty nejběžnější? Některé opravy zvládne i laik; pokud si však z jakéhokoliv důvodu netroufáte, je lepší kontaktovat asistenční službu.

Chybějící motorový olej

Pokud se při jízdě (nebo při nastartování) zapne výstražná kontrolka množství motorového oleje, je nutné při nejbližší příležitosti zastavit a zkontrolovat skutečné množství. Po zastavení na rovině počkejte deset minut, poté otevřete kapotu motorového prostoru a pomocí měrky (obvykle s oranžovou rukojetí) zkontrolujte, kolik oleje je k dispozici (vyndejte měrku, otřete její konec, zasuňte ji zpět, vytáhněte a poté dole uvidíte mezi označením MIN a MAX, kolik je v motoru oleje).

Někdy se stane, že chybu hlásí pouze elektronika vozidla a ve skutečnosti olej nechybí. Pokud je oleje skutečně málo, doplňte jej - běžně je v litrových lahvích k dostání na čerpacích stanicích. Přesnou specifikaci viskozity najdete v návodu k obsluze automobilu. Pokud byste olej nedoplnili, hrozí vážné poškození motoru, proto motor bez doplněného oleje nenechávejte běžet ani na volnoběh. Pozor je nutné dát také na větší než doporučené množství oleje.

Potíže s chladicí kapalinou

Rozsvícení kontrolky chladicí kapaliny buď signalizuje, že teplota chladicí kapaliny je příliš vysoká, anebo může znamenat nízkou hladinu chladicí kapaliny. V tomto případě by měl řidič zkontrolovat v motorovém prostoru stav chladicí kapaliny ve vyrovnávací nádobce. Při nedostatečném množství kapaliny je potřeba ji doplnit (uzávěr otevírejte až po vychladnutí motoru!). Pro doplnění je nutné použít správně naředěnou směs vody a mrazuvzdorného prostředku. V nouzi lze doplnit čistou vodu a co nejdříve nechat doplnit kapalinu v odborném servisu.

Natankování nesprávného paliva

Pospícháte a u čerpací stanice sáhnete po špatné pistoli a natankujete do nádrže nesprávné palivo. V praxi je v podstatě nemožné natankovat do nádrže benzínového motoru naftu (průměr černé pistole je výrazně větší než hrdlo nádrže), ale naopak to jde.

Poté, co si uvědomíte svůj omyl, nesmíte startovat motor. Po ujetí několika kilometrů by se zničil a následná oprava by mohla vyjít až na statisíce korun. Existuje zde i riziko vzniku požáru. Pokud jste u vznětového motoru natankovali pouze malé množství benzínu (cca 2 – 5 litrů v závislosti na objemu palivové nádrže) je možné situaci zachránit dotankováním plné nádrže správným palivem. Nafta a benzín se smíchají v poměru, který motoru neuškodí, a je tedy možné normálně odjet.

Pokud je množství natankovaného paliva větší, automobil se nesmí v žádném případě startovat a je nutné zavolat odtahovou službu, která vůz na vleku odveze do autorizovaného servisu. Zde vozidlu vyčistí palivovou nádrž. Cena včetně odtahu přijde na zhruba tři až šest tisíc korun.

Defekt pneumatiky

Pokud máte v autě rezervní kolo, jde o poměrně jednoduchou opravu (tedy pokud není defekt na více pneumatikách najednou). Nejprve klíčem mírně povolíte šrouby u měněného kola, poté do drážek (viz manuál) zasadíte hever. Poté už jenom nazvednete auto, zcela uvolníte šrouby, nasadíte nové kolo a utáhnete šrouby. Poté co auto opět „sedne“ k zemi, je nutné šrouby řádně dotáhnout. S heverem pracujte na tvrdším povrchu (odstavný pruh na silnici, parkoviště, odpočívadlo, benzínová pumpa), na hlíně či trávě by mohlo dojít ke zranění.

Zabouchnuté klíče

Až překvapivě častá nepříjemnost při cestách autem. Pokud nemáte náhradní klíče mimo zabouchnuté vozidlo, nezbývá než zavolat asistenční službu. V nouzi je možné rozbít malé boční okno (pokud není, tak zbývá rozbití celého okna) a otevřít auto zevnitř. Některá, zejména dražší auta jsou však proti tomu chráněná a po rozbití okna stejně nejdou otevřít (což je problém, pokud nedosáhnete na zabouchnutý klíč).

Vybitá baterie

Pokud nejde automobil nastartovat, je patrně vybitá baterie. K nastartování potřebujete startovací kabely a druhý automobil. Auta postavíte proti sobě, propojíte kabely a druhé auto nastartujete. U hodně vybité baterie je nutné počkat i desítky minut, než se nabije natolik, aby šlo automobil nastartovat.

Aktuální nabídku nových i ojetých vozů najdete na Sauto.cz.